Mégsem omlik össze a hazai villanyautók piaca

A rémhírek terjesztésének végére a mai nappal hatályosan pontot tehetünk, hiszen megjelentek a rezsicsökkentés korlátozásának részletszabályozásai. A hírekkel ellentétben nem hétszeres, hanem kétszeres lakossági áramdíjjal kell számolnunk a jövőben. De mit is jelent mindez a jelenlegi és jövőbeli e-autó tulajdonosoknak? Korábbi áramdíjjal kalkulálva egy átlagos e-autó 100 kilométeres táv megtétele 600 Ft-os költséget jelentett 15 kWh fogyasztással. Ugyanezen a 100 kilométer egy igen kedvező 6 literes fogyasztású hagyományos belsőégésű motorral szerelt jármű tulajdonosnak 3000 Ft -a jelenleg is érvényes hatósági árnak köszönhetően-  vagyis hatszoros volt a különbség az „üzemanyag” tekintetében. Az új szabályozás értelmében immáron az e-autó tulajdonosoknak átlagosan 1052 forintjába fog kerülni 100 kilométer megtétele, de még így is közel egyharmada lesz.  Amint eltörlik a fosszilis alapú üzemanyagokra vonatkozó ársapkát és a jelenlegi piaci kb. 800 Ft-os ár érvényesül, akkor egy kedvező 6 literes fogyasztású autótulajdonosnak is 4800 Ft lesz 100 kilométer megtétele, azaz közel ötszörös lesz a ráfordítás. A duplázódás ugyan drasztikusnak tűnhet, de összehasonlítva a belsőégésű motorral szerelt gépjárművekkel az üzemanyag költséget (napelemmel tovább csökkenthető, akár nullázható is), mely alapján kijelenthető, hogy nem fog csökkeni az e-autók iránti kereslet a jövőben sem, nem fog összeomlani a hazai villanyautók piaca.

Marsi Norbert
elnök 

     Kiadó: Magyar Elektromobilitási és Technológiai Egyesület