Octavia iV és Octavia RS iV – két szív erejével
Második modellként SUPERB iV zászlóshajója után, a ŠKODA új OCTAVIA sorozatát is kínálja hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) hajtásrendszerrel, mégpedig mindjárt két teljesítményszinten is. A SCOUT változat kivételével az OCTAVIA iV az Ambition felszereltségi szinttől áll rendelkezésre, 150 kW (204 LE) maximális rendszerteljesítménnyel és 350 newtonméter legnagyobb forgatónyomatékkal. A sportos OCTAVIA RS iV maximális rendszerteljesítménye 180 kW (245 LE), forgatónyomaték-csúcsa 400 newtonméter, s a teljes rendszerteljesítményét rendelkezésre bocsátó Sport üzemmódban mindkét karosszériaváltozatában mindössze 7,3 másodperc alatt gyorsít fel álló helyzetből 100 kilométer/órás tempóra, végsebessége pedig 225 kilométer/óra. A DSG sebességváltóval szerelt, vele összevethető benzinmotoros változathoz viszonyítva itt 2,2 másodperccel igényel kevesebbet a 80 és 120 kilométer/óra közötti gyorsítás. A dinamikus menettulajdonságokról az alapfelszereltséghez tartozó progresszív kormányzás és karakteresen dinamikus hangolású sportfutómű gondoskodik, míg az erőátvitel feladatát a ŠKODA „bestsellere” negyedik generációjának mindkét iV változatában hatfokozatú kettős tengelykapcsolós sebességváltó látja el, a fokozatválasztás pedig elektronikus úton, úgynevezett shift-by-wire technikával zajlik. A Limousine csomagtartója 450, míg az OCTAVIA COMBI változaté 490 literes. Az OCTAVIA RS iV jellegzetes RS-hangolású sportfutóművel készül, szabadmagassága az OCTAVIA iV kivitelével megegyezően 143 milliméter.
Az OCTAVIA iV mindkét változatában egy 110 kW (150 LE) teljesítményű 1.4 TSI benzines erőforrás és egy 85 kilowattos elektromos motor működik együtt, elektronikus szabályzás mentén. Az eltérő rendszerteljesítményt különböző szoftverek alkalmazása teszi lehetővé. Az OCTAVIA iV modellek elektromos motorja – akárcsak a SUPERB iV esetében – 85 kW teljesítményt produkál és műszakilag továbbfejlesztett konstrukció. Az állandómágnes-gerjesztésű, háromfázisú elektromotor a hatfokozatú, kettős tengelykapcsolós sebességváltóba építve működik, ahol tengelykapcsoló választja el a belsőégésű erőforrástól.
Akár 60 kilométer tisztán elektromos hatótáv a WLTP-ciklus szerint
Az OCTAVIA iV és az OCTAVIA RS iV egyaránt 37 Ah kapacitású, 13 kWh energiatároló képességű, nagyfeszültségű lítiumion-akkumulátorral készül, amely a WLTP-ciklus szerint akár 60 kilométer tisztán elektromos, ezzel helyi szinten károsanyag-kibocsátás nélküli hatótávot tesz lehetővé. Elektromos üzemmódban a jobb első sárvédő alatt elhelyezett elektromos hanggenerátor (E-Noise Generator) gondoskodik 50 kilométer/óra sebességig specifikus hanggal arról, hogy a gyalogosok és a kerékpárosok jobban és korábban meghallhassák az elektromos OCTAVIA iV közeledtét.
A szén-dioxid-kibocsátás összesen mintegy 30 grammra adódik kilométerenként, ami már ma megfelel a jövőbeli Euro 6d kipufogógáz-szabvány előírásainak. Az akkumulátor kényelmesen, a hagyományos háztartási elektromos aljzatról vagy falitöltőről (Wallbox) is feltölthető. A 230 voltos aljzatról az akkumulátor 3:45 óra alatt töltődik fel 0-ról 80 százalékra, 5:00 óra elteltével pedig már teljes töltöttséggel állhat rendelkezésre. A 3,6 kilowattos falitöltővel (Wallbox) 2:33 óra alatt érhető el a 80 százalékos töltöttségi szint, a 100 százalék pedig 3:33 órát igényel. A töltőcsatlakozó a vezetőoldali első sárvédőben, fedél mögött található, amely az ajtókárpiton elhelyezett gombbal nyitható. Hajtásrendszer-akkumulátora mellett mindkét OCTAVIA iV modell csomagtartójában egy 12 voltos akkumulátor is rendelkezésre áll, amely a kisfeszültségű fedélzeti rendszereket látja el.
Elektromos vagy hibrid – üzemmód és menetprofil választása a Driving Mode Select rendszerrel
A Menetprofil-választás (Driving Mode Select) rendszere már jól ismert a ŠKODA más modelljeiből. Az OCTAVIA iV és OCTAVIA RS iV esetében az Eco, Normal, Sport és Individual, valamint – amennyiben a felszereltség az Adaptív futóműszabályzás (Dynamic Chassis Control; DCC) technikáját is tartalmazza – a Comfort menetprofilok választhatók, a kormányzás, a motor és a sebességváltó szabályzási karakterisztikájának változtatását téve lehetővé. A tisztán elektromos és a hibrid üzemmód közötti váltáshoz szintén a Menetprofil-választás (Driving Mode Select) rendszerét hívhatja le a vezető a központi képernyőre.
Akár 140 kilométer/órás sebesség elektromos üzemmódban
Elektromos üzemmódjában az OCTAVIA iV és az OCTAVIA RS iV egyaránt tisztán elektromos hajtással közlekedik, így ez a beállítás különösen alkalmas a városi forgalomra. Kellően feltöltött akkumulátorral és mínusz tíz Celsius fok feletti külső hőmérséklet mellett e modellek közvetlenül az elektromos üzemmódban indulnak, míg e hőmérséklet alatt műszaki okokból nem áll rendelkezésre ezen üzemmód. Tisztán elektromos hajtással 85 kW teljesítmény hívható le, a végsebesség ebben az üzemmódban 140 kilométer/óra.
Automatikus hibrid-üzemmód kétféle lehetőséggel az akkumulátor töltésére
Hibrid üzemmódban az elektronikus szabályzóegység folyamatosan értékeli a pillanatnyi menethelyzetet. Amíg a jármű mozog, automatikusan zajlik a két motor együttműködésének szabályzása, azaz együttes üzemmel épp ki is egészíthetik egymást, de az elektronika önállóan is aktiválhatja a belsőégésű vagy az elektromos erőforrást. A hibrid-üzemmódban a fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció) vagy közvetlenül a belsőégésű motor segítségével menet közben is kínálkozik lehetőség az akkumulátor töltésére. Ha a központi képernyőn épp nem az „Auto” mező aktív, a vezető igény szerint állíthatja be az akkumulátor kívánt töltöttségi szintjét. Ha a pillanatnyi töltöttségi szint alacsonyabb a megadott értékénél, a rendszer a belsőégésű motor és a rekuperáció révén a kívánt szintig tölti fel az akkumulátort. Amennyiben az adott töltöttségi szint meghaladja a kívánt értéket, az autó energiát használ fel az akkumulátorból a kívánt töltöttségi szint eléréséig, amit azután már a megadott szinten tart. Az „Auto” opció választásakor a töltőrendszer teljesen önállóan működik, azaz a szabályzóegység a pillanatnyi menethelyzet függvényében dönt arról, mikor lehet energiát levenni az akkumulátorból, illetve mikor szükséges további energiát tárolni benne. Hibrid-üzemmódban 110 kW (150 LE) rendszerteljesítmény áll folyamatosan rendelkezésre, amelynek az OCTAVIA iV esetében 150 kW (204 LE), míg az OCTAVIA RS iV változatban 180 kW (245 LE) csúcsértéke a gázpedál teljes lenyomásakor (kickdown), illetve a Sport menetprofil aktiválásakor jelenik meg.
Energia-visszatáplálás automatikusan vagy a vezető beállításai szerint
A fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció) nagyban hozzájárul a legalább részben elektromos hajtásrendszerű gépkocsik hatótávjának növeléséhez, mivel menet közbeni tölti az akkumulátort. Automatikus rekuperáció során az autó önállóan igazítja az elektromos fékhatás mértékét a pillanatnyi menethelyzethez, egyszerre táplálva vissza energiát, mérsékelve a fékbetét-kopást, takarítva meg üzemanyagot, illetve növelve a közlekedés biztonságát. A ŠKODA OCTAVIA iV modellek a közlekedési táblák intelligens felismerő funkciója (Traffic Sign Recognition), valamint a kamerák és radarérzékelők által szolgáltatott adatok feldolgozásával határozzák meg folyamatosan a rekuperáció az adott menethelyzetre optimális mértékét. A normál menetüzemmódban (D) az automatikus beállítás mellett manuálisan két további szint is választható a központi képernyőn: az autó szabad gördülését előtérbe helyező, s a leállított belsőégésű motor melletti „vitorlázást” is lehetővé tévő, különösen alacsony, valamint az akár 1,2 m/s2 lassuláshoz szükséges fékteljesítményt szolgáltató, intenzív rekuperációs fokozat. Ez utóbbi, különösen nagy mennyiségű energiát visszatápláló beállítás a Menetprofil-választás (Driving Mode Select) Sport üzemmódjával, illetve a középkonzolon található kis kapcsoló segítségével, az S (Sport) menetfokozat választásával is aktiválható az OCTAVIA iV modellekben. A rekuperáció az akkumulátor százszázalékos töltöttségi szintjének eléréséig tart.
Előretekintő gazdaságossági asszisztens segíti a gazdaságos és biztonságos közlekedést
Az intelligens Előretekintő gazdaságossági asszisztens (Predictive Efficiency Assist) technikája a gazdaságos és biztonságos vezetésben támogatja az OCTAVIA iV és az OCTAVIA RS iV sofőrjét. A rendszer az igény szerint kikapcsolható Eco Assist funkciót a fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálással (rekuperáció) kapcsolja össze. Az Eco Assist az új ŠKODA OCTAVIA normál változatában is szolgál a gazdaságos vezetést segítő tanácsokkal a digitális műszeregységen (Virtual Cockpit), a két asszisztensrendszer együttműködésekor pedig a jármű időben felhívja a vezető figyelmét a közeledő körforgalomra vagy a sebességkorlátozásra, s amint a sofőr lassít, az OCTAVIA máris automatikusan beállítja az energia-visszatáplálás a lehető leggazdaságosabb lassítás szerinti optimális mértékét. A ŠKODA OCTAVIA RS iV a 2.0 TSI benzinmotorral szerelt RS változathoz hasonlóan belső szellőzésű tárcsafékekkel készül, elöl 340 x 30, hátul 310 x 22 milliméter méretű féktárcsákkal.