Öt egyszerű tanács, ami segít odafigyelni egymásra, a kerékpárosokra a közlekedésben

tömegek bringáznak a #KariGeri kerékpársugárúton.

Azok, akik ma közösségi autómegosztót használnak holnap rollerre, bicajra pattannak, vagy tömegközlekedéssel mennek munkába. A kerékpárosok pedig vígan autóba ülnek, ha a hétvégén nagybevásárlásra indulnak. Ebből is látszik, hogy a közlekedésben nincsenek kasztok, ahogy az a Magyar Kerékpáros Klub 2022-es felméréséből is világosan kiderül. A kutatásuk szerint a magyar felnőttek 70 százaléka szokott rendszeresen kerékpározni és a legalább hetente kerékpározók 69 százaléka jogosítvánnyal is rendelkezik. Bárhogy is közlekedjünk, az a legfontosabb, hogy mindenki jobban odafigyeljen a másikra az úton. Ehhez pedig nem kell mást tenni, mint megszívlelni Budapest első, kizárólag elektromos flottát üzemeltető közösségi autómegosztó vállalkozása, a GreenGo és a Magyar Kerékpárosklub szakértőinek alábbi öt egyszerű tanácsát. A GreenGo a Jóügyek kampánya részeként ebben a hónapban a toleráns közlekedési kultúra fontosságára szeretné felhívni a figyelmet. Ennek a témának szentelve matricázták fel az egyik autójukat is, amely azt hirdeti, hogyan ügyelhetnek egymásra még inkább az autósok és a kerékpárosok az utakon.


Fogd fel úgy, hogy lehetne a családtagod is
Eltérő tempóban közlekedünk. Előfordul, hogy türelmetlenek vagyunk az úton haladó többi kerékpárossal, motorossal, autóssal szemben. Ha véletlenül így érezzük magunkat, érdemes arra gondolni, hogy az a másik ember az egyik családtagunk, barátunk vagy kedves szomszédunk és máris másként tekintünk a kialakult közlekedési helyzetre.


Körültekintően kanyarodj
A kereszteződések mindig extra figyelmet igényelnek. Kerékpáros lehet mögötted, de jobbról vagy balról is érkezhet. Ha az autóban ülve megpróbálod kitalálni, hogy közelben lévő kerékpáros merre tervez kanyarodni, figyeld a kinyújtott jobb vagy bal kezét.


Tartsd a 1,5 méteres távolságot
A megfelelő és biztonságos oldaltávolság mértéke 1,5 méter, amikor az úton kerékpárosok mellett közlekedünk. Ez nem a covid utóhatása, viszont pont olyan aranyszabály, mint az, hogy a lakott területen 50 km/h-val megyünk az autóval. Azzal, hogy megtartjuk ezt a távolságot, akkor sem történik baj, ha például a kerékpáros bizonytalanul teker, vagy egy kátyú miatt elesik.


Parkolj ott, ahol valóban lehet
Bosszantó tendencia Budapest utcáin, hogy az autók sokszor a kijelölt biciklisávon parkolnak, várakoznak. A KRESZ is tiltja, de azt különösebb figyelmeztetés nélkül minden járművezető megérti, hogy kerékpársávon semmiképp sem szabad megállni, parkolni és ezzel a közlekedőket akadályozni.


Nyisd jobb kézzel az ajtót
Nyílik a kocsiajtó, érkezik a kerékpáros és bumm. Sokaknak ismerős szituáció. Mindez megelőzhető lenne, ha a vezető, mielőtt kiszáll, belenézne a vezetőoldali visszapillantó tükörbe, és meggyőződne róla, hogy senki sem jön hátulról. Emiatt érdemes a Dutch Reach-t gyakorolni. Ez az a mozdulatsor, amikor az autóvezető jobb kézzel nyitja az ajtót, ami azért hasznos, mert akkor muszáj neki derékból egy kicsit balra fordulni. Ennek köszönhetően azonnal észreveszi, ha van valaki mögötte.