Scania év végi jelentés
A teljes 2021-es év összegzése
- A nettó árbevétel 17 százalékkal 146 146 (125 125) millió svéd koronára nőtt
- Az összehasonlíthatóságot befolyásoló tételek nélküli működési bevétel 86 százalékkal, 16 523 (8887) millió svéd koronára bővült
- A működési bevétel 11 294 (8887) millió svéd koronára adódott, és negatívan befolyásolta az Európai Bizottság versenyvizsgálatával kapcsolatos törvényszéki ítélet miatti 5229 millió svéd koronás céltartalék
- A cash-flow a járművek és a szolgáltatások üzletágakban (Vehicles and Services) 5688 (9180) millió svéd koronát tett ki
Christian Levin, elnök-vezérigazgató kommentárja
A 2021-es évet a teherautók iránti rekorderős kereslet jellemezte a Scania számára, miközben az ellátási láncolatban mutatkozó alkatrészhiány következtében rendkívüli kihívásokkal szembesültünk ezen igények kielégítése terén. Beszállítóinkkal közösen a szervezet rendkívüli erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy e nehéz helyzetben ilyen sok tehergépkocsit szállíthasson ki ügyfeleinknek. A különösen a félvezetők tekintetében mutatkozó alkatrészhiány miatt 2021 harmadik és negyedik negyedéve során csökkentenünk kellett gyártási volumenünket. A gyártási fennakadások az elkészült teherautók mennyiségének csökkenéséhez és a költségek növekedéséhez vezettek. Beszállítói és kiszállítási folyamataink során szintén megnövekedett anyag- és fuvarköltségekkel kellett szembesülnünk. Mindezek ellenére továbbra is jól teljesítettünk, és 2021 folyamán mind árbevételünk, mind pedig nyereségünk növekedett a megelőző évhez képest.
A teherautók iránti erős kereslet ellenére ez nem tükröződik teljes mértékben a rendelésfelvételben, mivel a már eleve jelentős megrendelésállomány és a Scania új hajtásrendszer-programjának gyártáskezdete miatt a negyedik negyedévben korlátoztuk a megrendelések felvételét. A járműkiszállítások csökkentek a negyedik negyedévben, miközben a szolgáltatási üzletág teljesítménye 16 százalékos árbevétel-növekedés mellett továbbra is erős maradt. A Scania járművek és szolgáltatások (Vehicles and Services) terén produkált árbevétele és eredménye a negyedik negyedévben egyaránt magasabban alakult a megelőző évhez viszonyítva. Ügyfeleink magasfokú aktivitása a pénzügyi szolgáltatások (Financial Services) bővülő portfóliójában és alacsony hitelveszteségeiben is megmutatkozott.
A meglehetősen viharos 2021-es év folyamán változatlanul a Scania szénmentesítési elkötelezettségére összpontosítottunk, és számos fontos lépést tettünk a hosszú távon fenntartható szállítás felé. A negyedik negyedévben új motorplatformunkon alapuló hajtáslánccal bemutatkozott a Scania Super, amely legalább 8 százalékos üzemanyag-megtakarítást biztosít. Mint minden járművünk, ez is alkalmas megújuló forrásokból származó üzemanyag használatára. A negyedik negyedév során hibrid- és hálózatról tölthető hibridmodelljeink (Plug-in Hybrid) második generációját is bevezettük a piacra. Az ügyfelekkel kialakított innovatív együttműködések keretében a legnehezebb szállítási feladatokra is fejlesztettünk ki tisztán elektromos hajtásrendszerű teherautókat, bizonyítva, hogy minden alkalmazás villamosítható. Elektromos termékkínálatunk – azaz a hibrid, hálózatról tölthető hibrid és tisztán elektromos teherautók – sorozatgyártása immár a belsőégésű motorral szerelt járművekével párhuzamosan zajlik gyártósorainkon.
Továbbra is invesztálni kívánunk a villamosításba, előmozdítva az ezirányú átalakulást. 2021-ben növeltük kutatás-fejlesztési beruházásainkat, immár többet invesztálva a villamosításhoz kapcsolódó technológiákba, mint a hagyományos belsőégésű motorokéba. Vállalásunk szerint az autóbuszok és tehergépkocsik szegmensében minden évben legalább egy új elektromos termékalkalmazást kínálunk ügyfeleinknek.”