Toyota és a mesterséges intelligencia
A Toyota Research Institute a következő időszakban mintegy 35 millió dollárt (körülbelül 9,5 milliárd forint) szán olyan kutatási projektekre, amelyekben mesterséges intelligenciát és a gépek tanulását lehetővé tevő rendszereket használnak új anyagok létrehozásához. A több meghatározó autóipari céggel folytatott együttműködés eredményeként például sokkal hatékonyabb akkumulátorok és az új generációs üzemanyagcellákhoz való kémiai reakciókat felgyorsító katalizátorok, valamint egyéb komponensek készülhetnek.
A Toyota Research Institute (TRI) a következő négy évben 35 millió amerikai dollárt fektet kutatási projektekbe az új anyagok kutatásának területén, amiket tudományos és felsőoktatási intézményekkel és más cégekkel együttműködésben valósítanak meg. A program célja a mesterséges intelligencia rendszerek fejlesztése és felhasználásuk modern új anyagok tervezéséhez és kutatásához. Ezen felül a projektek lehetővé teszik a hatékonyabb akkumulátorok és a károsanyag-kibocsátás nélküli járművekbe beépített új generációs üzemanyagcellákhoz való katalizátorok létrehozását.
„A Toyota a mesterséges intelligenciát számos területen kulcsfontosságú eszköznek tekinti, és büszkék vagyunk arra, hogy az anyagtechnológia fejlesztésénél is felhasználjuk. Az új anyagok létrehozásához szükséges tempó növelése segít megalapozni a tiszta energiára épülő jövőt, és közelebb visz bennünket a Toyota által követett célhoz, ami 2050-ig az átlagos szén-dioxid kibocsátás mértékének 90 százalékos csökkentése az új járművek esetében” – hangsúlyozta a TRI tudományos igazgatója, Eric Krotkov.
Az első kutatási projektek a Stanford Egyetemmel, a Massachusetts Institute of Technology-val (MIT), a Michigan, Buffalo és Connecticut egyetemekkel, valamint az anyagtechnológiára szakosodott brit Ilika céggel közösen indulnak.
„A Toyota Research Institute kezdeményezése fantasztikus körülményeket teremt ahhoz, hogy radikálisan kiszélesítsük az önmaguktól tanuló rendszerek felhasználását az új anyagok kutatásában. Közösen fogunk elméleti kutatásokat, számításokat és kísérleteket végezni, eddig precedens nélküli, rendkívül magas szinten koordinált munkával. Különösen izgalmas számunkra az a perspektíva, melyet az üzemanyagcellás autók új komponenseinek fejlesztésében látunk” – értékelt Jens Norskov, a Stanford Egyetem professzora és a SUNCAT központ igazgatója.
A kutatásokban az anyagok fejlett matematikai modellezése mellett, maguktól tanuló rendszereket és mesterséges intelligenciát használnak fel, melyek radikálisan felgyorsítják az új anyagok létrehozását – korábban ezek a projektek évtizedeket vettek igénybe, az ilyen mértékű tempónövelés példátlan az iparágban.
A TRI és partnerei együttműködésében végrehajtott projektek az alábbi területekre fognak fókuszálni:
– új konstrukciók és anyagok létrehozása akkumulátorokhoz és üzemanyagcellákhoz;
– az önmaguktól tanuló rendszerek, a mesterséges intelligencia és az anyagok új felhasználási területeinek kutatása, informatikai eszközök használata az új anyagok létrehozásában;
– automatizált anyagkutató rendszer szimulációk, önmaguktól tanuló rendszerek a mesterséges intelligencia és a robotika használatával.
Az új anyagok létrehozásának felgyorsítása a 2015-ben alapított Toyota Research Institute négy legfontosabb kutatási területének egyike. A TRI célja emellett a motorizáció biztonságának növelése automatizált megoldások segítségével, a jelenleg autóvezetésre képtelen személyek mobilitáshoz való hozzáférésének javítása, valamint a motorizációs technológiák alkalmazása olyan robotokban, amelyek mobilitást biztosítanak otthonaikban a mozgásukban korlátozott emberek számára.