Skip to content

Egyszer már láttam autót

…és ettől már szakértő – is lehetnék

  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Közlekedés
  • Bemutató
  • Motor
  • Technikai sportok
  • Teszt a lelke
  • Toggle search form

Toyota Supra 2JZ

Posted on 2017.06.21. By AztaCARom

Miért vált tuning-legendává a Toyota Supra 2JZ motorja?

Nem véletlenül kapott kulcsszerepet a Halálos iramban című franchise-ban: ügyes tunerek kezében egy 2JZ motoros Supra valódi szörnyeteggé válik. A Toyota 2JZ-GTE, az öntöttvas blokkos, háromliteres japán twin-turbo erőforrás valószínűleg a tuning-történelem legikonikusabb motorja.
A Toyota 1991-ben, a japán gazdaság virágzásának csúcspontján vezette be a 2JZ-GTE motort. Ez volt a japán autóipar fénykora, a 2JZ pedig kiemelkedő képviselője volt a nagy lökettérfogatú, vasblokkos, soros hathengeres erőforrásoknak. Nem az ő hibája volt, hogy későn született meg; a kilencvenes években a japán autóipar elfordult az építési módtól: a Toyota ma már csak haszonjárművekbe épít be soros hathengeres motorokat, a nagy szedánok hátsó kerekeit V6-os blokkok hajtják.
Ahány ház, annyi szokás: míg a Nissan a Skyline GT-R kupéba építette be a maga 2.6 literes turbómotorját, a Toyota egészen más utat választott, a 2JZ-GTE a Toyota Aristo (külpiacokon Lexus GS néven forgalmazott) szedánban debütált, és mindkét autó a Japán GT bajnokságban állt rajthoz. Legendává mégis egy kupéban, méghozzá a Toyota Suprában vált a motor, amelynek neve jó autóipari szokás szerint beszédes név: a „JZ” a család neve, a „G” a kettős felülfekvő vezérműtengelyek éles versenyhangolására utal, a „T” a turbófeltöltés, az „E” pedig az elektronikus üzemanyag-befecskendezés jelölése.
Legendás családtagok
Kétségtelenül a 2JZ-GTE volt a család feje, ám a JZ família több tagból állt. A család első képviselője, az 1JZ-GE 1990-ben lépett színre; a 2.5 literes erőforrást olyan szedánokban használták, mint a Toyota Chaser, Cresta, Crown vagy Mark II. Ezután jelent meg a 3 literes 2JZ-GE (az 1JZ-GE továbbfejlesztett, megnövelt lökettérfogatú verziója), valamint a mindkét blokkból kínált GTE variáns, turbófeltöltővel és köztes töltő-levegőhűtővel.
Az erősebb GTE változatok új alumínium hengerfejeket kaptak, optimalizált szívócsővel és leömlővel, nagyobb nyomású befecskendezéssel, csökkentett kompresszióval, valamint olaj-befecskendezéses dugattyúhűtéssel.
Érdekesség, hogy a GE blokkok (mint amilyet a Lexus GS300 is használ) nem igazán keresettek a tunerek körében, de az 1JZ-GTE, amelynek legfontosabb belső elemei alapvetően azonosak a 2JZ-GTE-vel, a mai napig nagyon népszerűek – bár a kisebb lökettérfogat miatt korántsem rendelkezik akkora potenciállal, mint tovább fejlesztett változata.
A korabeli japán autógyártók között érvényben lévő, hallgatólagos megállapodás értelmében az Aristo és JDM Supra modellekbe beépített 2JZ-GTE motorok alapkivitelben 280 lóerősek voltak. Ez persze csak az elmélet volt: az Egyesült Államokban 1993-ban bevezetett, nagyobb injektorokkal, módosított vezérműtengelyekkel szerelt Toyota Supra A80 motorja 5600/percnél 320 lóerőt adott le…
Ez a teljesítmény és a 4000/percnél elérhető 427 Nm forgatónyomaték egy csapásra az autóipar és a kategória kulcsszereplőjévé tette a Suprát, hiszen az autó öt másodpercnél rövidebb idő alatt gyorsult százra, és ez még csak az alapkivitel volt – így azonban szinte senki nem hagyta az autót, hiszen nagyon sok lőerőt lehetett nyerni a különféle módosításokkal.
Elképesztő tuning-potenciál
A JZ-GTE motor már a gyári változatban is nagyon érdekes. Két felülfekvő vezérműtengelye van, hengerenként négy szelepe, folyadékhűtésű szekvenciális turbófeltöltői tág fordulatszám-tartományban biztosítanak megnövekedett nyomatékot, és akkor még nem beszéltünk az 1:1-es furat-löket arányról, ami remek kompromisszumot eredményezett az alacsony fordulatszámon jelentkező nyomaték és a nagy fordulatszámon ébredő teljesítmény között.
A 2JZ-GTE népszerűségének talán legfőbb oka, hogy szinte mindent kibír. Az öntöttvas blokk az örökkévalóságnak készült, a hét óriási főcsapágy sziklaszilárdan tartja a főtengelyt, noha mindegyiküket csupán két-két csavar rögzíti. Az olaj- és vízpumpák gond nélkül kiszolgálják a nagyobb átalakításokat is. A hengerfej pedig nagyon jól bírja a magas nyomást. A kovácsolt hajtókarok robusztusak, az olajhűtésű dugattyúk pedig gyakorlatilag elpusztíthatatlanok. A teljesítmény megkétszerezése meg sem kottyan a blokknak, sőt, az általános szakmai vélekedés szerint a forgattyúház akár 800 lóerőig terhelhető. Más kérdés, hogy 800 lóerővel senki nem fog büszkélkedni ebben a körben, hiszen komolyabb beavatkozások után akár ezer lóerő fölé kergethető a teljesítmény.
Teljesítmény korlátok nélkül
Komolyabb, de nem ritkább – majdhogynem általános az ilyen radikális műtét. Bár széles körben elérhetők a furatot és löketet megnövelő készletek, a legtöbb esetben a szívócsövet és a leömlőt, a turbókat cserélik nagyobbra, módosítják a befecskendező rendszert, és cserélik az üzemanyag vezetékeket.
A 2JZ-GTE sorozatgyártású pályafutása 1998-ban ért véget, Japánban ekkor már változó szelepvezérléssel futott a motor, a tuning-piacon azonban a mai napig közkedvelt, ha nem is könnyen fellelhető alap – így maradt fenn „halála” után is a legendája ennek a fantasztikus sorhatos blokknak.

Ctrl+C - Ctrl+V, Hírek Tags:2JZ, autó, car, jármű, kocsi, Supra 2JZ, Toyota, Toyota Supra, Toyota Supra 2JZ

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Érkezik az E-Pace
Next Post: A kávéscsésze figyelmeztet

Kapcsolódó cikkek

  • A vadonatúj Lexus NX a konnektivitás csúcsa Bemutató
  • Megérkezett a „RE:CHARGE @ Home” 9. és 10. része Ctrl+C - Ctrl+V
  • A BMW i Andretti Motorsport dobogós helyre készül a Formula E ötvenedik futamán Hírek
  • Ugye, hogy csak a szokásos? Változik a H6-os HÉV közlekedése Szigetszentmiklós-Gyártelep és Tököl között december 1-jén Hírek
  • A Toyota továbbra is kitart a szedánok mellett Ctrl+C - Ctrl+V
  • A MINI a tisztán elektromos meghajtású MINI John Cooper Works modellek koncepcióin dolgozik Hírek

Keresés

2023. június
hKscpsv
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930 
« máj    
Impresszum
Tulajdonos: Berta István

A honlap tartalmáért a szerkesztőbizottság felelős!

Rendszergazda: Varga Zsolt

e-mail:
bertanyuuz@gmail.com

A honlap a Mi az a blogger lapcsoport tagja.
A Börzsöny Speciális Mentők Egyesület támogatót keres
  • Digitalizációs részleg alakult hazánk piacvezető könyvelő vállalatánál
  • Csütörtöktől mozikban a Nem kapjátok meg a gyűlöletem
  • Hogy aludjunk jól kánikulában?
  • Grazzy x Cold Gee x Bari – PROJECT G
  • Lang Györgyitől június 13-án búcsúznak
  • Van képünk hozzá (23.05.31.) –  C-HR-t vezet “Az álommeló” győztese
  • Van képünk hozzá (23.05.30.) –  BMW R 18 Roctane
  • Az Aston Martin Aramco Cognizant Formula One® csapatáról
  • Van képünk hozzá (23.05.29.) –  Ssangyong Rexton
  • A Honda részvétele az F1-es versenyeken
  • Második alkalommal tesztelnek elektromos buszt Békéscsabán a Zöld Busz Programban
  • UV-C fertőtlenítő robotot teszteének
  • Négy kategóriában hirdettek győzteseket a Nagy Diák Teszteken
  • Az interaktív vizsga számítógépen végezhető teszt jellegű feladatsorokat jelent
  • Új szuperbaktérium-ölő antibiotikumot fedeztek fel tesztelés közben
  • Tavaly 9 százalékkal emelkedhetett az élelmiszeripari beruházások összértéke
  • Az élelmiszeripar fejlesztésére a kormány 750 milliárd forint uniós forrást fordít
  • Növelte árbevételét és eredményét a 2022-2023-as üzleti évben a Zwack
  • Minden harmadik fogyasztó rendszeresen iszik koffeinmentes kávét egy elemzés szerint
  • Átadták az Év Pálinkás Bonbonja verseny díjait a Gyulai Pálinkafesztiválon
  • Nincs megálás! Anita és Sanyi is kipróbálta az OKAI Neon elektromos rollereket
  • Rexton tesztnek indult, OKAI Neon e-scooter próba lett belőle
  • Anita és Sanyi találkozott a Honda CB650R motorral (is) – VIDEÓ
  • Anita és Sanyi a Mazda CX-5-öt is kihagyta…
  • Anita és Sanyi a Mazda 6-os jubileumi kiadásával is megismerkedett
  • Honda CMX1100T Rebel
  • Röviden a Honda CB650R-ről
  • Ismerkedés az OKAI Neon elektromos rollerrel
  • E-Tech Renault Arkana
  • Elsőként a Mazda CX-5-ben
  • Az Icons motorkollekció új tagja visszavisz a 60-évekbe Bemutató
  • 100 éves sikertörténetét ünnepli a BMW Motorrad Ctrl+C - Ctrl+V
  • A HD bemutatja a Fast Johnnie kollekciót Bemutató
  • Az új BMW R 18 Roctane Bemutató
  • Honda EM1 e képgaléria Bemutató
  • A BMW Motorrad bemutatja az új R 12 nineT modellt Bemutató
  • Honda EM1 e műszaki adatok Bemutató
  • A Honda EM1 e váza és futóműve Bemutató

Copyright © 2023 Egyszer már láttam autót.

Powered by PressBook News WordPress theme

We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept”, you consent to the use of ALL the cookies.
Cookie settingsACCEPT
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT