Skip to content

Egyszer már láttam autót

…és ettől már szakértő – is lehetnék

  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Közlekedés
  • Bemutató
  • Motor
  • Technikai sportok
  • Teszt a lelke
  • Toggle search form

Tudtad?!

Posted on 2017.06.20. By AztaCARom

AZ IGAZSÁG A KOPOTT ABRONCSOKRÓL

A Michelin csoport fenntartható, folyamatosan továbbfejlesztett termékeket és szolgáltatásokat nyújt, javítja gyártási eljárásait és felülvizsgálja az általa nyújtott szolgáltatásokat. A Michelin takarékos erőforrás felhasználással törekszik arra, hogy működése kisebb környezeti és társadalmi hatással legyen. A cég filozófiájának egyik legfontosabb eleme, hogy az elsőtől az utolsó kilométerig kitűnően teljesítő, magas minőséget képviselő termékeket gyártson.

Új állapotukban a különböző típusú abroncsok teljesítménye nem egyforma – és ahogy elkezdenek kopni, a köztük lévő teljesítménykülönbség is egyre nagyobb lehet, mert a termék teljesítményét olyan egyedi jellemzők befolyásolják, mint a vázszerkezet, a felhasznált alapanyagok, gumikeverékek, a futómintázat, a gumiblokkok, csatonák és lamellák formája, elhelyezkedése. A modern abroncsgyártási technológiákkal lehetséges, hogy a termék egész élettartama alatt – új állapotától kezdve egészen az előírt kopás elérésig – egyenletesen magas szintű teljesítményre és tapadásra legyen képes.

Ennek megfelelően a korai (azaz a futó teljes elkopása előtti) abroncscsere nem garantál nagyobb biztonságot, a közlekedésbiztonsági tanulmányok és elemzések egyike sem mutatott ki közvetlen kapcsolatot baleseti gyakoriság és profilmélység között. Így a korai (az előírt minimális profilmélység/kopásjelző elérése előtti) abroncscsere szorgalmazása inkább a tervezett elavulás rendszerét támogatja. Senki sem dobja ki csak azért a cipőjét, mert koszos lett, vagy a félig kifogyott fogkrémes tubust – miért kellene kidobni az olyan abroncsot, amelyről tudható, hogy egyáltalán nem balesetveszélyes? A túl korai abroncscserével lerövidül a termék hasznos élettartama, ami nem csupán felesleges költséget ró a fogyasztóra, de környezetünk számára is nem kívánatos szennyező tehertétel.

Európában a korai abroncscserével évente 128 millió abronccsal többet használnának az autósok, ami 9 millió tonnával több CO2 kibocsátással járna – minden évben. A nem elhanyagolható környezetterhelés mellett a termék elhasználódás előtti cseréje jelentős (ugyanakkor felesleges) költséget róna az autósokra: ez az Ernst and Young számításai szerint ez 6 milliárd euró, csak Európában.

A különböző abroncsgyárakban nem egyforma teljesítményű abroncsok gurulnak le a gyártósorokról, és a köztük lévő teljesítménykülönbség idővel, a használat során egyre érezhetőbb lesz – de honnan tudhatja meg a fogyasztó, hogy a megvásárolt márkájú abroncs az egész élettartama alatt hasonlóan jól fog-e teljesíteni? Honnan lehet tudni, hogy nem kell majd idő előtt lecserélni az abroncsot? A jelenlegi abroncsteszteket új termékekkel végzik, és senki nem foglalkozik vele, hogyan teljesít a termék a későbbi életszakaszában, használtan. A Michelin most felveti ezt a kérdést, mert a vállalt szerint csak a teljesítménytől függ a biztonság, nem pedig a profilmélységtől. A Michelin arra szeretné rábírni a műszaki tesztintézeteket és a fogyasztóvédelmi szervezeteket, hogy kezdjék el az életciklusuk végén, minimális profilmélységnél is tesztelni a termékeket.

A KOPÁS ELŐNYEI

Amikor balesetveszélyes helyzetekre gondolunk, először a vizes burkolaton vészfékezésre kényszerülő jármű képe villan be – jogosan, hiszen esős időben a féktáv hosszabb. De ez a helyzet szerencsére Európában kisebb valószínűséggel fordul elő, mint gondolnánk, itt ugyanis a legtöbbször száraz utakkal találkozik az autós. Londonban az év 71%-ában (106,5 napon át)* szárazak az utak, Dél-Franciaországra feleannyi esős nap jut, így ott az idő 85%-ában találunk száraz utakat. A száraz fékhatás tehát nagyon fontos terméktulajdonság az abroncs esetében, hiszen Európában a leginkább ez teszi próbára a járművezetőket.

Amíg az abroncs egyéb módon nem sérült, a futókopás előrehaldtával a száraz tapadás csak javul. Ahogy a világ különböző versenypályáin is látható, száraz időben a pilóta slick abronccsal versenyez; a hétköznapi autósok is tapasztalhatják, hogy a kisebb profilmélységű futóval jobb a tapadás száraz időben. Ilyenkor a kopott abronccsal gyorsabban fékez le a jármű, mintha ugyanazzal az új abronccsal tenné. Noha itt nem óriási eltérésekre kell gondolni a fékutaknál, a ladoux-i pályatesztek alkalmával határozott javulást tapasztalt a Michelin: száraz felületen egyre kisebb lesz a fékút, ahogy az abroncs tovább kopik.

A kopás másik kedvező mellékhatása a fogyasztásban mutatkozik meg. Minél kopottabb az abroncs, és kisebb a futó profilmélysége, annál kevesebbet fogyaszt a jármű, és tudjuk, hogy minden ötödik tank üzemanyagot arra használunk el, hogy az abroncs gördülési ellenállását leküzdjük, ez tehát megint előnyünkre szolgáló változás. Az elhasználódott, megengedett profilmélységig lekopott futójú abroncs gördülési ellenállása az új termékének 80%-a. Ha az abroncs tehát egészen a megengedett kopásig a járművön marad, jobban ki tudjuk használni a leginkább üzemanyagtakarékos állapotát, és spórolhatunk az üzemanyagon.

Az abroncsok kötelező termékcímkézése óta egyre többen figyelünk a zajterhelésre is, ami főleg lakott területen, városias környezetben zavaró kísérőjelenség. A kopott abroncs további előnye, hogy kisebb külső gördülési zajjal jár.

A Michelin úgy gondolja, hogy nem érdemes csak a profilmélység miatt idő előtt új abroncsokat venni, hiszen a használt abroncsok száraz tapadása és energiahatékonysága ilyenkor a legjobb – és marad a legjobb, egészen a termék teljes elhasználódásáig.

ÉLETTARTAM VÉGÉIG TARTÓ TELJESÍTMÉNY

A Michelin Ladoux-ban végzett tesztjei azt mutatják, hogy egyes használt abroncsok nedves burkolaton ugyanolyan jól teljesítenek, mint más abroncsok új állapotukban; illetve a tesztekből az is kiderült, hogy noha a profilmélység a nedves fékhatás tekintetében igen fontos tényező, fontosabb nála az abroncs mindenkori teljesítménye.

Az abroncs teljesítménye több tényező függvénye: hatással van rá a vázszerkezet, a beépített alapanyagok, a gumikeverékek, a futómintázati kialakítás, a gumiblokkok geometriája, a mintázati csatornák és lamellák elhelyezkedése – ezektől függ az abroncs mindenkori teljesítménye, egészen addig, míg a futó le nem kopik a megengedett mértékig. Az abroncsok teljesítménye új korukban sem egyforma, és a teljesítménykülönbség még hangsúlyosabb a kopott abroncsok összehasonlítása esetén.

A kötelező termékcímke bevezetése és az egységes szabályozás hatására az Európában hivatalosan forgalomba kerülő abroncsok mindegyike teljesíti a minimumkövetelményt, amennyiben új termékről van szó, a Michelin tesztjei során azonban kiderült, hogy egyes termékek esetében a nedves fékhatás az abroncs felszerelése után gyorsan romlani kezd, sőt akár a minimálisan megkövetelt szint alá is esik. Más prémium minőségű abroncsok ezzel szemben nem csak új állapotban hanem mindvégig, egészen a futómintázat lekopásáig meggyőző teljesítményt nyújtanak.

A Michelin ladoux-i fejlesztői azt találták teszteléseik során, hogy egy kopásjelzőig lekopott futójú prémium gumiabroncs ugyanolyan jól teljesíthet, mint egy vadonatúj, alacsonyabb teljesítménykategóriába sorolt gumiabroncs.

Vagyis az abroncs nedves fékútja és nedves kanyarstabilitása nem csupán a profilmélységtől függ, hanem a gumiabroncs teljesítményétől is: ezzel a bizonyított állítással most az iparági tesztintézetekhez és a fogyasztóvédelmi szervekhez fordul a Michelin, mert szeretné elérni, hogy kezdjék el hasznos élettartamuk végén (a megengedett legkisebb profilmélységű futóval) is tesztelni a termékeket. A fogyasztók csakis így ismerhetik meg az igazságot a kopott abroncsról.

Ernst & Young tanulmány – Gumiabroncs és a tervezett elavulás

  1. a nyári abroncs megengedett profilmélységének tekintetében világszerte már jó ideje egységes a szabályozás (1,6 mm);

  2. a gyakorlat azonban azt mutatja, hogy az európai autósok körében egyes abroncsszakmai szereplők azt szorgalmazzák, hogy már 3 mm-es profilkopásnál cseréljék le az abroncsot,

  3. noha a baleseti statisztikákat feldolgozó tanulmányok nem jutottak arra a következtetésre, hogy balesetmegelőzési szempontból indokolt lenne a 3 mm-es profilú abroncs lecserélése (1,6 mm helyett);

  4. a korábbra időzített, 3 mm-es profilmélységnél kikényszerített abroncscsere az Európai Unióban jelentős környezeti és gazdasági hatással járna;

  5. A tervezett elavulás gyakorlata ellen ható két ajánlás: kötelező használt abroncs tesztek és sávos jellegű környezetvédelmi termékdíj kivetése a termékre.

LADOUX Michelin Technológiai Központ (kutatás-fejlesztés)

A legfontosabb számok:

  1. 450  –  hektárnyi terület, ebből mintegy 380 hektáron a tesztpályák találhatók
  2. 21  – darab, összesen 43 km hosszú tesztpálya
  3. 75 000  – teszt évente
  4. 2 milliárd –  tesztkilométer
  5. 3300  –  dolgozó
  6. 350  – féle szakma
  7. 72 – a Michelin abroncsok 72%-át Ladoux-ban fejlesztik

LADOUX R&D Campus / Ladoux KF kampusz:

  1. Az Auvergne-Rhône-Alpes régió legnagyobb épülete, alapterülete 67 000  m2
  2. 1 600 munkaállomás
  3. A kutatók mindennapjait megkönnyítő helyi szolgáltatások: bank, tisztító, cipész, fodrász, zöldséges és egyéb kereskedelmi egységek.

Hírek Tags:abroncs, autó, car, egyszermarlattamautot, gumi, jármű, kerék, kocsi, közlekedés, tesztalelkemindennek

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Hamarosan rajtol a Honda Adventure Roads első túrája
Next Post: Stelvióval a Stelvióra

Kapcsolódó cikkek

  • Augusztustól éjszaka is jár a repülőtéri 100E autóbusz Hírek
  • A BMW Group alacsonyabb emisszió mentén előállított acéllal zöldíti tovább nemzetközi gyártási hálózatát Ctrl+C - Ctrl+V
  • Íme a BMW X5 M Competition és a BMW X6 M Competition modellpáros First Edition különkiadása Bemutató
  • Nagyobb akkumulátorral érkezik a Tesla Model 3 LR Bemutató
  • Az új Dacia Logan Bemutató
  • 10 város helyi Volánbusz-bérletei is megválthatók a MÁV-START automatákból Ctrl+C - Ctrl+V

Keresés

2023. március
hKscpsv
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031 
« febr    
Impresszum
Tulajdonos: Berta István

A honlap tartalmáért a szerkesztőbizottság felelős!

Rendszergazda: Varga Zsolt

e-mail:
bertanyuuz@gmail.com

A honlap a Mi az a blogger lapcsoport tagja.
  • Új csúcskategóriás okoseszközöket mutat be a Huawei Európában
  • A Sony 2023-as tévéi
  • Vetman – A szuper állatorvos
  • Petőfi Sándor kutyája éve még BKV-zni is megtanult
  • Két betegség kapcsolata, amik világszerte millióknak okoznak kellemetlen és fájdalmas tüneteket a mindennapokban
  • Van képünk hozzá (23.03.26.) – Peugeot 508 SW
  • Van képünk hozzá (23.03.25.) – Silk FAW Hongqi S9
  • Van képünk hozzá (23.03.24.) – Lexus GX
  • Amikor, nem az utasok szavaznak… Az év légitársaságának választották a Wizz Airt
  • Van képünk hozzá (23.03.23.) – Alpine A110 S
  • Jövő kedden és pénteken tartják két metróállomás füstpróbáját
  • A Volkswagen Atlas így teljesítette az IIHS töréstesztet
  • Az idei esztendő a válságállóság és a válságkezelés tesztje lesz
  • A Subaru Ascent abszolváltaa mérsékelt átfedésű IIHS töréstesztet
  • A kutyák és az emberek agya hasonlóan dolgozza fel a környezet hangjait – a tesztek alapján
  • Már nem éri meg helyben fagyit készíteni a cukrászdáknak
  • Hat kategóriában ítélték oda a Magyar Sommelier Szövetség díjait
  • Tovább kell erősíteni a hazai élelmiszerláncot
  • Folytatódik az Árzuhanás a SPAR-nál
  • Életbe lépett a rovarfehérjékkel kapcsolatos új szabályozás
  • A Grandlandot is megtapogatták
  • Megérkezett hazánkba is a frissített DS 3 és DS 7
  • Gondoltad volna, milyen nehézségekkel/veszélyekkel kell megküzdenie egy látássérült embernek a mindennapi közlekedésben?!
  • ASA…
  • Az Evolveo Z5 Strongphone-t is “megleste” Sanyi (Videóval!)
  • Alpine A110 S
  • A frissített DS 7-essel is gurultunk
  • DS 3 bemutatón jártunk
  • Túl a háromszázezren
  • Nagyon röviden a dízel Astráról (is)
  • 2023-ban számtalan program várja az élménymotorozás szerelmeseit Ctrl+C - Ctrl+V
  • BMW Motorrad International GS Trophy 2024 Namíbia Ctrl+C - Ctrl+V
  • A BMW R 18 Iron Annie egy fantasztikus, repülőgépek által ihletett egyedi motorkerékpár Bemutató
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 fotócsokor Hírek
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 képgaléria Hírek
  • A Harley-sok Egerbe mennek és újraélesztenék a Berva mopeded Ctrl+C - Ctrl+V
  • Fotókon a Brabus KTM 1300 R Edition 23 Hírek
  • Brabus KTM 1300 R Edition 23 Bemutató

Copyright © 2023 Egyszer már láttam autót.

Powered by PressBook News WordPress theme

We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept”, you consent to the use of ALL the cookies.
Cookie settingsACCEPT
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT