Újabb Toyota sikerek! Kettős győzelmet aratott a Toyota a Monte-Carlo-ralin

A nyolcszoros világbajnok Sébastien Ogier kilencedik alkalommal nyerte meg a szezonnyitó versenyt, a második helyen a tavalyi világbajnok Kalle Rovanperä végzett.

A 2023-as Monte -Carlo-rali a száraz időjárás miatt a szokásosnál kisebb kihívást jelentett a világ legjobb raliversenyzőinek, ugyanis az alacsony hőmérsékletek ellenére is szinte teljesen hiányoztak a havas-jeges részek, amelyek általában alaposan megnehezítik a gumiválasztást, és komoly időkülönbségeket okoznak. Lényegében egy normális, aszfaltos versenyt láthattak a nézők, hó csak a pályák mellett volt.

A mezőny közepéről rajtoló Sébastien Ogier csütörtökön és pénteken öt sima gyorsasági győzelemmel azonnal az összetett élére állt, és a péntek délutánt már félperces előnnyel kezdhette meg.

A 2023-as szezonra jelentősen továbbfejlesztett, oldalsó légbeömlő-dobozaitól megfosztott, erősebb motorú GR Yaris Rally1 Hybrid a szezon első 11 gyorsasági szakaszán nem talált legyőzőre, egyes gyorsaságikat ráadásul úgy is meg tudott nyerni vele Ogier, hogy ideiglenesen nem működött a hibrid rendszer, ami 136 lóerős extra teljesítményt jelentett volna az 1,6 literes benzinmotor 380 lóerején felül. Csak szombat délután ért véget a Toyota lenyűgöző sorozata, amikor Thierry Neuville is nyert két gyorsaságit a Hyundai-jal. Azonban utána megint csak a Yarisok tudtak szakaszt nyerni, ami azt mutatja, hogy jól sikerültek a Toyota fejlesztései a holtszezonban.

Ogier-nek péntek délutántól már nem igazán kellett sietnie, rutinosan csak az előnye beosztására koncentrált. Bár a sokáig 34-39 másodperc között ugráló különbség szombat estére 16 másodpercre olvadt Rovanperäval szemben (a szombati utolsó szakaszon például 10 másodpercet kapott a finntől, mert defekttől tartva elkerülte a kanyarlevágásokat), az utolsó napon már nem engedte közelebb magához fiatal csapattársat. Sőt, a négy záró szakaszon még növelni is tudta a különbséget, és végül 18,8 másodperccel nyert előtte.

Ogier 56. WRC-győzelme egyben az első az új navigátora, Vincent Landais számára, aki a tavalyi szezonzáró Japán-ralival együtt mindössze második alkalommal diktálta az itinert a nyolcszoros világbajnoknak. Ogier arra is büszke lehet, hogy a kilenc Monte-győzelmét öt különböző autógyártóval érte el: kétszer győzött Toyotával, kétszer Forddal, egyszer Citroënnel, háromszor Volkswagennel és egyszer Peugeot-val.

Mivel Ogier ismét úgy döntött, hogy csak pár versenyen vesz részt a szezonban, a második helyért járó 18, és a záró Power Stage-en aratott győzelemért járó 5 pont együttesen ideális kezdést jelent Kalle Rovanperä és navigátora, Jonne Halttunen számára, hogy megvédjék tavaly megszerzett világbajnoki címüket. A 22 éves finn pilóta önbizalma és sebessége folyamatosan nőtt a rali során, összesen hat gyorsaságit nyert meg, és életében először állhatott dobogóra Monte-Carlóban. Talán több szakaszgyőzelem is összejöhetett volna a számára, de csütörtökön és pénteken elsőként rajtolva neki kellett takarítania a pályákról a sót, amely csúszóssá tette a burkolatot. Pénteken oda is csapta emiatt a Yaris jobb hátulját a szalagkorlátnak egy balkanyarban, de ez csak kozmetikai sérülést okozott az autónak.

Elfyn Evans a hétvége során hasonlóan erős tempót mutatott, mint a dobogón végző csapattársai, alighanem ő is befért volna az első háromba, ha pénteken nem vesztett volna 40 másodpercet egy defekt miatt az ötödik gyorsaságin. Még egy vasárnap délelőtti megpördülés ellenére is csak 27,8 másodperccel maradt le a dobogóról, ráadásul harmadik lett a Power Stage-en, ami a 12 normál pont mellé 3 bónuszpontot jelentett számára.

A Toyota Gazoo Racing World Rally Team erőteljes szezonkezdetét Kacuta Takamoto tette teljessé. Eddigi legerősebb monte-carlói teljesítményét nyújtotta a japán pilóta és navigátora, Aaron Johnston, akik gyakran a legjobb négy közé is bekerültek a gyorsasági szakaszokon, és még egy csütörtöki kézifékhiba, egy vasárnapi kicsúszás (és futóműtörés) ellenére is a hatodik helyen végeztek.

Nyilatkozatok:

Akio Toyoda (Toyota Gazoo Racing World Rally Team elnök):

„Gratulálok Seb kilencedik győzelméhez és Vincent első győzelméhez Monte-Carlóban! Ezzel megkezdődött a GR Yaris Rally1 Hybrid második szezonja. A csapat közvetlenül a tavalyi Japán-rali után már megkezdte a felkészülést 2023-ra, rövid idő alatt rengeteg frissítést kapott az autó. Nagyon nagyra értékelem a csapat összes tagját, akik mindig olyan keményen dolgoznak anélkül, hogy sok szabadságuk lenne az ünnepek alatt. Erőfeszítéseik eredményeként Seb és Vincent megnyerte a ralit, és a többi párosunk is teljesítette az összes gyorsasági szakaszt. Csapatként remek szezonnyitónk lett, nagyon szépen köszönöm mindenkinek!”

„Újabb nagy változás történt a holtszezonban: a csapat új céggé alakult, a neve mostantól Toyota Gazoo Racing World Rally Team. Az új céggel nem csak a WRC-győzelem lesz a célunk, hanem különféle kihívásokat is vállalunk, beleértve a termékfejlesztést is, hogy a ralisportot szélesebb körben ismertté és fenntarthatóbbá tegyük. Jari-Matti, a csapatfőnök, Tom Fowler, a műszaki igazgató és rajtuk kívül itt az összes alkalmazott szereti a ralit és az autókat. Együtt vállaljuk a kihívásainkat, hogy több mosolyt csaljunk az emberek arcára a ralisporton és az autókon keresztül.”

Utóirat a navigátoroknak és a pilótáknak:

„Emlékeztek, hogy milyen jól éreztük magunkat együtt azon a murvás vezetésen a Japán-rali után? Ez a hely egy Gamagori nevű városban volt, és most ez a város érdeklődni kezdett a ralisport iránt, úgy akarnak versenyt rendezni, mint Monte-Carlo. Ma volt ott egy rendezvény, ahol a Toyota Gazoo Racing World Rally Team tagjaként vettem részt. Ugyanolyan overált viseltem, mint ti, és jól szórakoztam azzal, hogy fánkokat rajzoltam az aszfaltra az autómmal. Azt hiszem, akik láttak, megtapasztalhatták a ralizás örömét. A jövőben, amikor a város olyan lesz, mint Monte Carlo, kérjük, hogy gyertek vissza, és vezessetek újra itt!”

Jari-Matti Latvala (csapatfőnök):

„Nagyon örülünk ennek az eredménynek, ez egy csodálatos módja a szezonkezdetnek. Idén kemény versenyre számítottunk, és nem voltunk biztosak benne, hogy hogyan fog sikerülni ez a rali, de úgy látszik, a csapatban mindenki által elvégzett munka meghozta a gyümölcsét. Amikor idejöttem Monte-Carlóba, tudtam, hogy Sébastien nagyon motivált, miután tavaly olyan kevéssel maradt le a győzelemről. Csütörtök este már az elejétől látszott az éhség a szemében, utána pedig tökéletesen vezetett. Ugyanakkor nagyon boldog vagyok, hogy látom Kalle, Elfyn és Takamoto nagyszerű tempóját is. Kalle lépésről lépésre javult, és először állhatott dobogóra a Montén; biztos vagyok benne, hogy jövőre készen áll majd a győzelemre. Látjuk, hogy az autó nagyon jól teljesítményt nyújt, de tudjuk, hogy folytatnunk kell a munkát.”

Kalle Rovanperä:

„El kell mondanom, hogy nagyon elégedettek vagyunk ezzel a hétvégével. A rali elején kicsit több úttisztítás várt ránk, mint amire számítottunk, így sok időt veszítettünk, de utána nagyon jó volt a tempónk. Amikor tiszta úton mehettünk, ugyanolyan volt a sebességünk, mint a többieknek, a legjobb időkért harcoltunk, és végül a Power Stage-en is a maximális pontszámot tudtuk megszerezni, így nagyon sok ponttal kezdhetjük a szezont. Nagyszerű munkát végzett a csapat az autóval; azt hiszem, mindannyian gyorsak és magabiztosak voltunk vele. Nagy gratuláció Sebnek: ő Monte-Carlo mestere.”

Elfyn Evans:

„Összességében a hétvége pozitív volt számunkra. Nagyon jó volt a tempónk, és valószínűleg megvolt a lehetőségünk arra, hogy ezzel egy kicsit többet is elérjünk. Pénteken egy frusztráló defekt kizárt minket a dobogóért való küzdelemből, de ez a ralizás, néha így mennek a dolgok. Ezt követően valószínűleg a negyedik volt a legjobb helyezés, amit elérhettünk, a különbség a harmadikhoz képest kicsit túl nagy volt. Ennek ellenére elég sok ponttal kezdjük a szezont és tisztességes teljesítményt nyújtottunk. Az autó nagyon jól működött; a csapat keményen dolgozott, ami meglátszik az összetett eredményén.”

Sébastien Ogier:

„Tökéletes hétvége volt. Ez a rali sokat jelent számomra, és megnyerni mindig valami nagyon különleges dolog, szóval nagyon ki fogom élvezni. Azt hiszem, büszke lehetek magamra és a csapatomra, amely dominálta a hétvégét. A Toyota ismét fantasztikus eszközökkel látott el bennünket, köszönjük nekik. Csodálatos módja egy kettős győzelem egy szezonkezdetnek, Kalle is erős teljesítményt nyújtott. A tegnapi napot nehezen bírtam idegekkel, mert tudtam, hogy gyorsabban is tudnék menni, de egyáltalán nem akartam kockáztatni. Ma már tudtam, hogy a verseny vége csak a vezetésről fog szólni, és kiélvezhetem a rali végét. Én is nagyon örülök Vincentnek; ez az első WRC-győzelme, és nagyon megérdemli; tökéletes munkát végzett a jobb oldalamon, mindössze a második közös versenyünkön.”

Előzetes eredmény, Monte-Carlo-rali:

1. Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 Hybrid) 3óra12perc2mp
2. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 Hybrid) +18.8mp
3. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) +44.6mp
4. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 Hybrid) +1:12.4mp
5. Ott Tänak/Martin Järveoja (Ford Puma Rally1 Hybrid) +2:34.9mp
6. Kacuta Takamoto/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 Hybrid) +3:32.6mp
7. Dani Sordo/Cándido Carrera (Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) +3:47.5mp
8. Esapekka Lappi/Janne Ferm (Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) +3:51.3mp
9. Yohan Rossel/Arnaud Dunand (Citroën C3 Rally2) +10:07.9mp
10. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Škoda Fabia RS Rally2) +10:08.4mp

Mi következik?

A Svéd-rali (február 9-12) a szezon egyetlen olyan versenye lesz, amely havon és jégen zajlik. A gumiabroncsokba helyezett fém szegecsek beleharapnak majd az útfelületbe, hogy megfelelő tapadást biztosítsanak, és lehetővé tegyék a szezon legnagyobb átlagsebességét.

Fotók: Toyota Gazoo Racing