A Dakar rali első öt napja – Toyota szemüvegen át
Összetettben első és második helyen a Toyota
Taktikusan versenyeztek a Dakar második versenynapján a Gazoo Racing South Africa csapatai. Professzionalizmusuk meg is hozta gyümölcsét.
A rövid, de annál izgalmasabb első nap után teljes gázzal folytatódott a Dakar-rali. Kedden a verseny második leghosszabb, ráadásul igen összetett szakasza várt a pilótákra: dűnéken, ösvényeken és tengerparton – azaz a legkülönfélébb minőségű és tulajdonságú, homokos talajokon – át vezetett az út. Az autósok mezőnyét az előző napi szakaszgyőztes Nászer el-Attija indította útjára hajnalban, nyomában három percenként rajtoltak a többiek, az első napi helyezés sorrendjében. Miután az élen haladó Toyota pilóta feltérképezte és autójával kijelölte a helyes útvonalat, a többiek nagyobb tempót diktálhattak. A tavalyi bajnok Carlos Sainz nem bírta sokáig az üldözést, és maga is lemaradt, kiemelkedően jót ment viszont a dél-afrikai Giniel de Villiers, aki a hatodik helyről rajtolva már az első ellenőrző pontnál átvette a vezetést.
A tizenötödik Dakarját taposó De Villiers két francia legendával: Stéphane Peterhansellel és Sébastien Loebbel csatázott, és derekasan helyt állt. A második ellenőrző pontnál a második helyen autózott Loeb mögött, a harmadikra pedig feljött Bernhard ten Brinke, a Gazoo Racing South Africa harmadik pilótája. Utóbbi a szakasz végéig megőrizte pozícióját, de Villiers mindössze tizenegy másodperccel volt nála lassabb. Nászer el-Attija a tizenegyedik helyen ért célba, közvetlenül márkatársa, az orosz Vlagyimir Vasziljev mögött; innen kiváló pozícióból indíthat támadást ellenfelei ellen.
Tegnapi stabil teljesítményükkel együtt mindez azt jelenti, hogy Giniel de Villiers az első, Bernhard ten Brinke pedig a második helyen várhatja a Dakar harmadik napját. „Remekül rajtoltunk, de aztán 120-130 kilométer után utolértünk egy versenyzőt, és a következő 200 kilométert porfelhőben töltöttük. Megelőzhettem volna, de a második napon nincs értelme kockáztatni, ezért kivártam, és végül a homokdűnéken előztem. Minden tökéletes volt, az autó kiválóan futott.” – értékelte a napot a rangsor élén álló de Villiers.
Hasonlóképpen látta a napját a szakaszt harmadikként záró Bernhard Ten Brinke is. „Csodálatos volt a mai szakasz. A dűnék nehezek voltak, de a vonalakat jól tudtuk követni. Nem hibáztunk, Xavier (a navigátora – szerk.) kiválóan dolgozott, az autó pedig hibátlan. Az abroncsnyomást jól állítottuk be, így volt egy szakasz a vége felé, ahol gyorsabban mehettünk, kicsit olyan volt, mint egy hagyományos rali gyorsasági. Aztán a végére megint jött a homok, de nem hibáztunk, és épségben célba értünk.”
A hivatalos gyári csapat mellett az összes Toyotás páros versenyben van még. Az orosz Vasziljev az összesített tizedik helyen áll; van Loon és Domzala, az Overdrive pilótái a 14-15. helyről rajtolhatnak szerdán, csapattársuk, Chabot az összesített 21.; míg a két litván versenyző, Vanagas és Zala a tizenhatodik, illetve huszonharmadik helyről várhatja a rajtot.
Szerdán déli irányban folytatja útját a verseny: a pilótáknak San Juan de Marconából Peru második legnagyobb városába, Arequipába kell eljutnia. A 467 kilométeres etap és a 331 kilométeres gyorsasági várhatóan alaposan szétzilálja majd a mezőnyt, amint a tengerszintről indulva több mint kétezer méteres magasságba kell feljutniuk a versenyzőknek.
Összetett eredmény a második szakasz után (autók):