A Dakar rali első öt napja – Toyota szemüvegen át

Megszilárdította elsőségét a Toyota pilótája

Taktikus, biztonságos versenyzéssel jutott túl a Dakar legkeményebb, maratoni szakaszán a Toyota Gazoo Racing South Africa mindhárom pilótája. Nászer el-Attija stabilan vezeti a ralit, Bernhard ten Brinke és Giniel de Villiers pedig megkezdte visszakapaszkodását a versenybe.

Két kiábrándító nap után a Dakar ötödik szakaszát Sébastien Loeb nyerte Nászer el-Attija előtt, utóbbi azonban nem a jelenleg az ötödik helyen álló, kilencszeres WRC-bajnokkal, hanem annak honfitársával, Stéphane Peterhansellel párbajozott pénteken. Tudva, hogy szerelőikkel legkorábban szombaton találkozhatnak, ők ketten végig a biztonságra törekedtek. Nem vették fel a kesztyűt, amikor a 41. Dakar harmadik napján súlyos hátrányba került Carlos Sainz támadást indított, és Loeb tempójához sem próbáltak meg igazodni. A gyorsasági 478. kilométerénél, ahol Sébastien Loeb és a versenyben harmadik helyen álló Nani Roma is megtorpant, ők ketten is értékes perceket veszítettek – innen a mindvégig valamivel gyorsabb katari versenyző tudott hamarabb tovább jutni, így végül a szakaszon elért második helyezésével el-Attija megőrizte összesített elsőségét. Sőt, az előző napi nyolc helyett immár 24 perc előnnyel várhatja a rali első helyén a szombati pihenőnapot.


Eközben a Toyota Gazoo Racing South Africa másik két versenyzője kitartó munkával dolgozta le az előző napokban begyűjtött hátrányát. Bernhard ten Brinke a 19. helyről feljött a 13-ikra, míg Giniel de Vinniers, aki csütörtökön még a 30. helyen zárt, most a 18-ik. Ez még mindig nagyon távol van a dobogótól, ám a Toyotásoknak nincs okuk csüggedni, hiszen a maratoni dupla nap után már az is komoly teljesítmény, hogy egyáltalán talpon vannak a sűrű köd miatt hamarabb leintett pénteki szakasz végén. A riasztó tempóban fogyatkozó mezőnyben a többi Hilux-pilóta is jól teljesített: Benediktas Vanagas, Ronan Chabot és Erik van Loon is versenyben van még, ők a 10., 11. és 19. helyről folytathatják vasárnap a Dakart.


A nap legnagyobb Toyotás vesztese a lengyel Domzala, aki a gyorsasági utolsó előtti ellenőrző pontján még a 15. helyen haladt át, ám végül nem tudta időben befejezni a versenyt. A fiatal pilóta így búcsúzni kényszerül első Dakarjától, ám az első napokban mutatott teljesítményét látva biztosak lehetünk benne, hogy jövőre visszatér, és megmutatja, hogy nem csak a kezdők szerencséje volt vele.


A mai napon pihen a Dakar mezőnye, ám a legtöbbek számára nem kikapcsolódással, hanem lázas szereléssel telik a szabadnap. Vasárnap Arequipából San Juan de Marconába autóznak a még versenyben lévő pilóták; a 336 kilométeres gyorsasági mellett 502 kilométeres etap vár rájuk, így ez lesz az idei rali leghosszabb napja. Ugyancsak vasárnap indul útnak a raliból kiesett csapatok vigaszági futama: azok, akik nem szeretnének hazatérni, versenyen kívül, de azzal azonos útvonalon folytathatják a Dakart, hogy bebizonyítsák maguknak és szeretteiknek; képesek rá.

Összetett eredmény az ötödik szakasz után (autók):