A Dakar rali első öt napja – Toyota szemüvegen át
Diadal és kétségbeesés
Nászer el-Attija átvette a vezetést a világ legkeményebb terepraliján, a tegnapi első Giniel de Villiers helyzete viszont a reménytelennel vált határossá, miután órákat veszített el egy műszaki hiba miatt.
Alaposan szétszórja a mezőnyt a Dakar harmadik napja – jósoltuk tegnap, és az élet minden képzeletet felülmúló fordulatokat hozott szerdán, jókat és rosszakat egyaránt.
Miután a keddi szakaszon bravúrosan teljesített, Giniel de Villiers sorsa drámai fordulatot vett a Dakar harmadik versenynapján: a kora reggeli rajt után 172 kilométerrel megállt az autója. A szereléssel négy és fél órát veszített a rutinos pilóta, és ezzel az utolsó előttiként ért célba este. Egyedül a tavalyi bajnokot, Carlos Sainzt előzte meg, aki már a szakasz 38. kilométerénél mozgásképtelenné vált, és végül közel öt órát vert rá a San Juan de Marcona és Arequipa közötti szakaszon legjobban teljesítő Stéphane Peterhansel.
Utóbbi és Nászer el-Attija fej-fej mellett autózott a nap első részében, és a tizenháromszoros Dakar-győztes pilóta később is csak minimális előnyre tudott szert tenni. A katari versenyző állhatatossága meghozta gyümölcsét. Mivel a keddet 7 perc 32 másodperccel Peterhansel előtt zárta, szerdán pedig vadászkopóként tapadt a franciára, a Gazoo Racing South Africa versenyzője az összesített tabellán átvette a vezetést.
„Nehéz nap volt a mai, de megvolt a tervünk, amit követtünk. Tegnap tudatosan veszítettünk időt, hogy ma jó pozícióból rajtolhassunk” – árulta el a nap végén sikeres stratégiáját Nászer el-Attija. „Nagyszerű volt a mai szakasz. Volt egy apróbb defektünk, de azzal csak két percet veszítettünk. Minden okunk megvan arra, hogy örüljünk. Úgy hallottam, a csütörtöki táv tele lesz fesh-fesh-sel (por finomságú, de sárként viselkedő homokkal), így ügyelnünk kell a maratoni szakaszon. Ha azon túl jutunk, már csak a gázt kell tartani.”
Bár a hátralévő hét napon még bármi történhet, de Villiers-nek a rutinja és a Hilux képességei mellett határtalan szerencsére is szüksége volna ahhoz, hogy újra tényezővé váljon az idei, negyvenegyedik Dakaron. Semmi nincs elveszve ugyanakkor a Toyota harmadik gyári pilótája számára: Bernhard ten Brinke a nyolcadik helyen abszolválta a 798 kilométeres szakaszt, ezzel összesítésben a hetedik helyen áll, megelőzve Sébastien Loeb-öt, aki nem tudta megismételni előző napi bravúrját.
Miközben az előkészületek során a figyelem a dél-afrikai Gazoo Racing gyári támogatású csapataira összpontosult, a független Toyota-versenyzők várakozáson felül teljesítenek az idei Dakaron: Aron Domzala a kilencedik, Benediktas Vanagas a 11. helyen ért célba, ezzel az összesítésben a kilencedik és tizedik helyet foglalják el. A 29 éves lengyel pilóta teljesítményét még fantasztikusabbá teszi a tény, hogy életében először jár a Dakaron! Vaidotas Zala a 14., Ronan Chabot a 16. legjobb időt futotta a szerdai versenynapon, ez a teljesítményük a verseny 17., illetve 16. helyére emeli őket.
A negyedik nap különleges kihívást tartogat a versenyzők számára. Külön-külön útvonalon haladnak a motorosok és az autósok. A négykerekűek részére előírt 259 kilométeres etap és a 405 kilométeres gyorsasági önmagában sem hangzik könnyűnek, ráadásul csütörtökön a szervizkocsik nem segíthetnek a pilótáknak, akik így műszaki hiba esetén csak magukra és versenyzőtársaikra számíthatnak.
Összetett eredmény a harmadik szakasz után (autók):