CRF1100L Africa Twin Adventure Sports (Modellév: 2022)

22YM CRF1100L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS

Áttekintés:

Alaposan átdolgozták a Honda kontinensek átszelésére született, teljes értékű kalandmotorját, a CRF1100L Africa Twin Adventure Sports modellt. Rövidebb lett az állítható helyzetű légterelő, feltűnő „Cracked Terrain” fényezést viselnek az idomok és új DCT-beállításokkal érkezik a modell. 

Természetesen nem módosítottak a mérnökök a bevált és népszerű alapokon, így a könnyű váz és az 1084 cm3-es, kifejezetten nyomatékos erőforrás is változatlanul érkezett az elődből. Olyan kifinomult vezetéssegítő rendszerek könnyítik meg az irányítását, mint a hattengelyes helyzetérzékelőhöz társított kipörgésgátló, a kanyar-ABS vagy az első és hátsó kerék elemelkedését meggátoló elektronika, nem beszélve a dőlésérzékelővel ellátott DCT erőátvitelről. A motor használati értékét növeli az alapáras sebességtartó automatika, a fűthető markolat, az USB-aljzat, sőt impozáns felszereltségébe beletartozik az Apple CarPlay® és Android Auto® alkalmazással, valamint Bluetooth®-kapcsolattal megspékelt, színes, 6,5”-os, érintőképernyős műszeregység, a dupla LED-fényszóró, a nappali menetfény (DRL), a sebességrögzítő, a fűthető markolat, az USB-aljzat és a LED Kanyarvilágítás (Cornering Lights) is. Ezen túlmenően Showa EERA™ (Electronically Equipped Ride Adjustment) felfüggesztése is elérhető az utánozhatatlan stílusú és megjelenésű Africa Twin Adventure Sportshoz.

Bevezetés

Több mint harminc éve már, hogy a legendás Honda XRV650 Africa Twin berobbant az európai piacra, és napjainkban is egyedülálló kultusz övezi a modellt. Bár jelenkori átirata, a 2016-ban bemutatott CRF1000L Africa Twin teljesen új, modern műszaki alapokra épült, nagyban hasonlít felmenőjére, ugyanis azonos szellemiségben fejlesztették a Honda mérnökei.

Ennek egyik legfőbb eleme az ideális teljesítmény/tömeg arány, ami éppúgy elmondható volt az elődökről, mint napjaink Africa Twinjéről. A CRF1000L hétköznapi használatra alkalmas mindenesként éppúgy bevált, mint túra- és terepmotorként, hiszen kiemelkedő teljesítménye ellenére rendkívül könnyen kezelhető, elsőrangú futóműve pedig aszfalton és terepen is kiválóan helytáll.

A 2018-as változat fejlesztésekor a lábváltóval és a dupla kuplungos automatikus erőátvitellel (DCT) felszerelt kivitelt is tökéletesítették a szakemberek. Ennek eredményeként az új, elektronikus gázmarkolattal (throttle-by-wire, TBW) kínált Africa Twin három menetüzemmódot kínál fel a pilótának, amelyekkel az aktuális időjárási és útviszonyokhoz igazíthatja a motorkarakterisztikát, illetve a teljesítményleadás jellegét. Szintén újdonságként debütált a szélesebb tartományban állítható HSTC (Honda Selectable Torque Control, azaz Honda Állítható Nyomatékszabályozó), és komoly előrelépést jelentett az áttervezett kipufogórendszer, ugyanis sokkal jellegzetesebb hangon szólt, mint elődje, valamint a teljesítménynövekedéshez is hozzájárult. Ráadásként ekkor jelent meg az Adventure Sports változat, ami hatékony időjárás-védelmével, nagyobb üzemanyagtartályával és rugóútjával kifejezetten hosszú, terepes túrákra született.

Újabb fontos mérföldkő volt az Africa Twin történetében a 2020-as modell új, nagyobb össz-lökettérfogatú és hosszabb lökethosszú, 1084 cm3-es erőforrása. Persze nemcsak a hajtómű változott, hiszen ekkor kívül-belül teljesen megújult a CRF1100L Africa Twin* is, mely elődjénél is kompaktabb, ralimotorokat idéző, még inkább terepképes enduróként folytatta pályafutását. Eközben a CRF1100L Africa Twin Adventure Sports is sokat fejlődött, az egyik legfontosabb újítás a Showa EERA™ (Electronically Equipped Ride Adjustment) felfüggesztés megjelenése volt.

További részletekért, kérjük, olvassa el a CRF1100L Africa Twin sajtóanyagot!

Áttekintés

Noha váza, erőforrása és üléspozíciója gyakorlatilag megegyezik a kifejezetten terepmotorozásra született CRF1100L Africa Twinnel, mégis sokoldalúbb annál, mivel az Adventure Sports egyaránt ideális társ a kontinenseket átszelő, aszfaltos túrákon és az erdők-mezők felfedezésében. Legfontosabb különbségként az Adventure Sports lényegesen nagyobb, 24,8 literes üzemanyagtartálya, hatékonyabb időjárás-védelme és állítható magasságú légterelője említhető, de szót érdemel a nagyméretű haspáncél, az alumínium csomagtartó, a tömlő nélküli abroncs, valamint az alapáron kínált fűthető markolat és a 12 V-os aljzat is.

A 2020-as fejlesztések gyümölcseként kisebb, karcsúbb, alacsonyabb és 5 kg-mal könnyebb lett az újdonság, mint a korábbi, 998 cm3-es modell, miközben 7%-kal nagyobb csúcsteljesítmény és 6%-kal nagyobb maximális forgatónyomaték jellemezte, sőt a teljes fordulatszám-tartományban erősebb volt elődjénél. Nem mellesleg ez volt a Honda első Euro5-ös motorkerékpár-hajtóműve. A jelentős súlycsökkenésben a teljesen áttervezett váz, az új, csavarkötéssel rögzített, alumínium segédváz és a CRF450R krosszmotor alumínium lengővillájára épülő hátsó felfüggesztés is közrejátszott.

Legalább ilyen fontos újítás volt, hogy a hattengelyes helyzetérzékelő (Inertial Measurement Unit, IMU) adatai alapján működik a motor hétfokozatú kipörgésgátlója (HSTC), az off-road üzemmódot is felkínáló kanyar-ABS-e, az első (Wheelie Control) és a hátsó kerék elemelkedését meggátoló rendszere (Rear Lift Control), valamint a DCT vezérlése. Szintén a motor könnyed és biztonságos vezetését szolgálja a négy előre beállított üzemmód: URBAN (városi), TOUR (túra), GRAVEL (murva) és OFF-ROAD, valamint az – opcióként elérhető – Showa EERA™ felfüggesztés, mely ugyancsak négy alapbeállítást kínál fel a vezetőnek: SOFT (lágy), MID (közepes), HARD (kemény) és OFF-ROAD.

Ezen túlmenően a pilóta szabadon megváltoztathatja a futómű beállításait a USER (felhasználó) menüpontban, így például – álló helyzetben – a központi rugóstag előfeszítését is módosíthatja.

Hogy a vezető minden helyzetben tökéletesen uralhassa a motort, karcsú nyerget szereltek fel a mérnökök, mely nem akadályoz a mozgásban, a felegyenesedett üléshelyzet pedig jórészt a kimondottan magasan rögzített kormánynak köszönhető. A biztonságot növelő megoldás a rendkívül nagy fényerejű, LED nappali menetfény (DRL) és a háromfázisú Kanyarfényszó, mely az IMU adataira támaszkodva mindig a pillanatnyi dőlésszögnek megfelelően világítja be a motor előtti ívet. Ez könnyebben észrevehetővé teszi a motorost és nagyobb biztonságot nyújt rossz látási viszonyok mellett. Csakúgy, mint a korábbi modellen, az alapfelszereltség része a sebességtartó automatika (tempomat) és a fűthető markolat.  Nagyban megkönnyíti a motorozást – és a megfelelő üzemmód kiválasztását – a Bluetooth®-kapcsolattal megspékelt, színes, 6,5”-os, érintőképernyős TFT-kijelző, melyen 2021 tavasza óta Android Auto® és Apple CarPlay® alkalmazás is használható.

A 2022-es modell legfontosabb újításai közé tartozik, hogy a kifinomultabb működést szavatoló DCT-beállítások révén még simábbak a fel- és visszakapcsolások első és második fokozatban, rövidebb az állítható helyzetű légterelő, valamint lélegzetelállító, „Cracked Terrain” fényezést viselnek az idomok.