Fél élet a Mercedes-Benz bűvöletében

David Coulthard in Monaco. Fahrzeug: Mercedes-Simplex 40 PS, Baujahr 1903, aus der Sammlung von Mercedes-Benz Classic. Foto von der Mercedes-Benz Classic Insight „Die Ära Mercédès“ in Monaco und Nizza, April 2017. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Archive: D368883) David Coulthard in Monaco. Vehicle: Mercedes-Simplex 40 PS, year of manufacture 1903, from the Mercedes-Benz Classic collection. Photo from the Mercedes-Benz Classic Insight event “The Mercedes Era” in Monaco and Nice, April 2017. (Photo signature in the Mercedes-Benz archive: D368883)

David Coulthard 50 éves

David Coulthard 2021. március 27-én ünnepli 50. születésnapját. A skót pilóta 1996-ban kezdett a Formula 1-es csapatban és kilenc éven keresztül vezette a McLaren-Mercedes versenyautóit: az új ezüstnyíl korszak első győzelme is az ő nevéhez fűződik.

Csak kivételes esetben történik olyan, hogy egy Forma-1-es pilóta kilenc éven át ugyanannál a csapatnál versenyzik. David Coulthard pedig ezek közé a kivételek közé tartozik. „1996 és 2004 között 150-szer állt rajthoz a McLaren-Mercedes versenyautójával és tizenkét nagydíjat nyert a Formula 1-ben. 2010-től 2012-ig egy AMG Mercedes C-osztályt hajtott a DTM-ben”, ismerteti Christian Boucke, a Mercedes-Benz Classic vezetője. „Coulthard még motorsport karrierjét követően is szoros kapcsolatban maradt a vállalattal – sok éven át a márka nagyköveteként volt aktív. 2021. március 27-én pedig betölti 50. életévét. Szívből gratulálunk, David!”

Az új ezüstnyíl korszak első győzelme: a Mercedes-Benz számára David Coulthard 1997. március 9-én aratott első helyezése kiemelkedő fontosságú. Az ausztrál nagydíjon aratott győzelem nem csak a McLaren-Mercedes csapat első győzelme volt, hanem az MP4/12-es versenyautó új fekete-ezüst színeivel a modern és máig sikeres ezüstnyilak születésének pillanata is. Így az 1997-es Melbourne-i szezonnyitány jelképezi a Mercedes-Benz formula versenyautózás harmadik aranykorát az 1934-1939-es és 1954-1955-ös időszak után. Az ezüstszínű McLaren-Mercedes pilótájaként Mika Häkkinen 1998-ban (McLaren-Mercedes MP4/13) és 1999-ben (McLaren-Mercedes MP4/14), majd Lewis Hamilton 2008-ban (McLaren-Mercedes MP4-23) Formula 1-es világbajnok lett. A Mercedes gyári csapattal Hamilton és Nico Rosberg 2014-től kezdve ezt a sikertörténetet folytatta.

Hosszú karrier: Forma-1-es karrierjének harmadik évében David Coulthard 1996-ban került a McLaren-Mercedes-hez, hogy utána kilenc éven keresztül vezessen Mika Häkkinen, majd Kimi Räikkönnen mellett a brit-német csapatnál. Lenyűgöző sikerei között említhetjük a monacói nagydíjon aratott dupla győzelmet (2000-ben és 2002-ben), valamint a hazai Silverstone-ban 1999-ben és 2000-ben megszerzett első helyet. 2001-ben Coulthard volt a második a világbajnoki rangsorban.

246 Formula 1-es rajt és 13 győzelem után Coulthard 2008-ban hagyott fel a formula autós versenyzéssel. A Müche Motorsport színeiben 2010 és 2012 között a Német Túraautó Bajnokság (DTM) összesen 31 versenyén állt rajthoz egy AMG Mercedes C-osztály volánja mögött, utolsó évében pedig a Norisringen ötödik helyezést ért el.

Norbert Haug 1993-tól 2013-ig volt a Mercedes-Benz motorsport-igazgatója, aki a Formula 1-ben kilenc, a DTM-ben pedig három évet dolgozott együtt Coultharddal. Szerinte a skót egy „nagyra becsült barát, aki már negyed évszázada a Mercedes-Benz családhoz tartozik. A fél életét velünk töltötte.”

Mika Häkkinen és David Coulthard egy korszak meghatározó hősei voltak, akiknek csatája Michael Schumacherrel és Rubens Barrichellóval olyan történeteket eredményezett, amelyet mindörökké emlegetni fognak. Häkkinen és Coulthard kettőséről így nyilatkozott a motorsport-vezér: „Egy abszolút sikertörténet. Tökéletes kombináció. Ők ketten tisztelik és kiegészítik egymást, miközben kívülről nézve szimpátiát váltanak ki. Jobbat elképzelni sem tudtam volna.”

Multitálentum: miután David Coulthard több területen is bizonyított élsportolóként, számos területen is sikeres üzletember vált belőle. A Mercedes-Benz márka nagyköveteként 2011 óta többek között az új AMG modellek marketing kampányához és különböző eseményekhez nyújtott segítséget. Coulthardnak saját filmgyártó vállalkozása van, a Formula 1-et kommentátorként közvetíti, és a hotel- és étteremiparban is tevékenykedik. David különösen nagy izgalommal hajt különböző történelmi versenyautókat a világ különböző aszfaltcsíkjain, vagy éppen saját Mercedes-Benz 280 SL (W 113) modelljét otthona, Monte Carlo utcáin. A „Pagoda” éppen saját születési évéből, 1971-ből származik, és még 1995-ben első autójaként vásárolta.

A korai évek: David Coulthard 50 évvel ezelőtt a skóciai Twynholm-ban született egy olyan családban, amely már akkor is a motorsportok lázában égett. Nagyapja ralikon indult, édesapja, Duncan Coulthard pedig Skócia gokart bajnoka volt. Tizenegyedik születésnapjára tőle kapja az első gokartját, egy évre rá pedig már junior kategóriában Skócia legjobbja lesz. David 1989-ben már a brit Formula Ford 1600-ban győzedelmeskedett, amelyet sikeres Formula 3-as és Formula 3000-es szereplés követett. Az első F1-es tapasztalatokat a Williams tesztpilótájaként szerezte meg. Ayrton Senna 1994. május 1-i sajnálatos halálát követően Coulthard ülhetett be Frank Williams versenyautójába, aki a lehetőséggel élve 1995-ben megnyerte a portugál nagydíjat Estorilban. Egy évvel később kezdődött sikertörténete a McLaren-Mercedes-nél.