A Scania évszázados építőipari történelme
Bizalomra építve világszerte
Több mint egy évszázadra nyúlik vissza a Scania építőipari történelme. A kezdetekben a Scania egy kiváló tesztpályát használhatott éjjel-nappal és közvetlenül a gyár kapui előtt: akkoriban még az összes svéd út burkolatlan, s igen rossz állapotú volt. Valamivel több, mint száz évvel ezelőtt a Scania teljes éves termelése mindössze 200 járművet tett ki, és mindegyiket az ügyfél egyéni igényeinek megfelelően építették. Ma a gyártást egészen más nagyságrendben végzi a gyártó, ám a személyre szabott megoldások és a robusztus, műszakilag fejlett, ám egyszerű megoldások még mindig minden felett állnak a Scania vállalati kultúrájában.
Kevés olyan sokszínű, ám mégis rendkívül specializált alkalmazást találunk, mint az építőipar. A Scania márkának éppen ezért egyaránt meg kell értenie az eltérő szegmenseket, valamint azokat a kihívásokat, amelyekkel az érintett alkalmazás során szembe kell nézni. Mélyen gyökerezik a Scania vállalati kultúrájában a sok különböző ügyfél egyedi igényeinek teljesítése. Ma, amikor az 1910-es évekhez képest ötszázszor nagyobb a gyártási darabszám, akkor előrelátás szükséges a fejlesztési munka során, valamint egy a világ élvonalába tartozó moduláris rendszer, amely megbirkózik a feladattal.
Tesztpálya a gyárkapukon kívül
A svéd úthálózat legnagyobb része egészen az ’50-es évek közepéig burkolatlan maradt. Éppen ezért nem meglepő, hogy a korai időkben értékesített mindegyik Scania-Vabis járművet úgy építették, hogy legyőzze a kihívást jelentő, néha terepjárásnak számító viszonyokat a korabeli svéd utakon. Az ország északi és déli pontja közötti 1 600 kilométeres távolság, valamint az országot keresztül-kasul átszelő számtalan murvás út alapján ne csodálkozzunk, hogy Svédország az útkarbantartásban dolgozó fuvarozócégek számára magát a paradicsomot jelentette. Számos országút járhatatlannak bizonyult tavasszal az olvadáskor. Ha esett az eső, akkor sarassá és csúszóssá váltak, míg száraz körülmények esetén az út pora jelentett kellemetlenséget mind a járművek, mind az utasaik számára. És számtalan útszakaszon kellett kotorni a havat télen.
Otthonok milliók számára
Az 1910-es évektől az 1960-as évekig Svédország egy szegény agrárországból modern, iparosodott jóléti állammá fejlődött. Körülbelül 60 évvel ezelőtt az egész nemzet teljes gőzzel haladt előre, masszív befektetéseket foganatosítottak a lakhatás és az infrastruktúra terén. Ehhez fontos mértékben hozzájárultak a Scania teherautói, hiszen murvát, földet, homokot, betont és mindenféle egyéb anyagot szállítottak több ezernyi építési területre és onnan el.
Modularizálás
Svédországgal együtt fejlődött a Scania is. A Scania már az 1920-as és 1930-as években megalapozta biztos hírnevét erős és tartós járművek gyártójaként. Emellett a Scania hosszú távú kapcsolatot alakított ki olyan kormányzati szervekkel és közintézményekkel, mint a nemzeti vasúttársaság, a posta, a regionális közútkezelők és a közlekedési hatóság, valamint a közösségi közlekedési vállalatok. Ezekkel közösen kidolgozott megoldásokat a közúti szállítmányozást és a szállítmányozási szolgáltatásokat érintő kihívásokra.
Ezek egyik példája a számtalan útépítő és -karbantartó teherautó, amelyek három oldalra billenthető felépítménnyel és aszfaltozó berendezéssel rendelkeztek. Ezeket a Vägstyrelsen szervezettel, azaz az akkori közlekedési hatósággal együttműködésben fejlesztette ki a gyártó. Ennek eredményeképpen a Scania-Vabis szinte monopolhelyzetbe került a svédországi utakat karbantartó teherautók terén.
Kiemelkedő robusztusság
A svéd közutakon és építési területeken gyűjtött tapasztalatok hatalmas előnyt jelentettek a Scania-Vabis számára, amikor a vállalat az 1940-es évek végén az exportpiacokra kilépett. A járművek előnyben voltak a tömeg- és hosszkorlátozásokkal rendelkező országokból származó konkurensekkel szemben. Jól teljesítettek például Dél-Amerikában, ahol 1950 körül kezdték meg az értékesítést.
A Scania által felépített jó hírnév nagy erőt jelentett, emellett a vállalat üzleti sikereket ért el a svéd hatóságok által a hatvanas években bevezetett rendkívül szigorú fülkebiztonsági tesztek jóvoltából. A kemény töréstesztek eredményeképpen a svéd gyártók erős, teljes egészében acélból készült fülkéket építettek – más gyártóknál jóval korábban. Hasonló általános törvényi szabályozás az európai piacokon az 1990-es évekig nem jelent meg.
Ikonikus teherautók
A második világháború alatt a Scania a gyártókapacitásának nagy részét a svéd védelmi erők kiszolgálására alakította át, ám emellett az új vezetőség a cég teljes üzemelését és termékpalettáját is felülvizsgálta. Ennek eredményeképpen a háború utáni időszakba modern kínálattal és felújított gyártóegységekkel lépett be. Az elismert Drabant és a Regent típusok, az 1950-es évek vezető teherautói, egyszerre sugároztak erőt és kitartást.
Globális építőipari megoldások
Igen szép mennyiségben exportált a gyártó olyan távoli tájakra is, mint Afrika, a Közel-Kelet és Délkelet-Ázsia, ezeket szemlélteti egy iraki autóbusz- és teherautó-összeszerelő üzem, valamint Kínát célzó segélyprojektek egész sora. Az L modell jelentette a háború utáni időszakban született első komplett Scania-Vabis járművek alapját, egy 4×2 DL75 és egy DLT75 teherautót billencs felépítménnyel együtt szállított le a nyugatnémet Meiller cég. A svéd billenőplatóval vagy rönkszállító felépítménnyel ellátott komplett járművek számos kínai egyezségnek is részét képezték a hatvanas évek második felében. Manapság egyre inkább általános, hogy az ügyfelek a Scania márkától komplett megoldásokat kérnek, amelyek mindent tartalmaznak a felépítménytől a szolgáltatásokig, így a karbantartást és a finanszírozást is.
Kedvelt erő
Már az első, az 1920-as években napvilágot látott nagy teljesítményű erőforrásoktól kezdve nagyra értékelik és tisztelik a Scania(-Vabis) hajtásláncait mind a járművezetők, mind az üzemeltetők. Az első dízelmotort 1936-ban mutatta be a márka, amelyet moduláris négy-, hat- vagy nyolchengeres, dízel- és benzinmotorok követtek. Az L75-sorozattal 1958-ban bevezetett legendás 10 és 11 literes motorok a Scania nagy teljesítményű igáslovai maradtak az évszázad végéig. E motorokat teljesítmény tekintetében túlszárnyalta 1969-ben a 350 lóerős, 14 literes V8-as, amely egyből nagy vihart kavart világszerte. Az iparág mércéjévé vált mind erő, mind hatékonyság tekintetében – egészen 16 literes utódja 2000-es trónra lépéséig.
Fejlett terepjáró teherautók egész sorát fejlesztette ki a Scania 1965 és 1975 között egy nagyszabású honvédelmi megrendelés keretében. A Scania a fejlesztés élvonalába lépett, olyan területeken dolgozott ki új technikákat, mint az alváz és a futómű alkatrészei, valamint az összkerékhajtás, a kerékagyáttétel és az automatikus váltók – e tanulságokat több évtizeden keresztül kamatoztatta a gyártó. Összesen körülbelül 3400 darab 4×4 és 6×6 hajtásképletű járművet építettek a hadsereg számára.
Tovább élő örökség
Egyértelmű, hogy a Scania márkát hosszú, mély – és ma is igencsak élő – kapcsolat fűzi a különböző építőipari járművekhez, függetlenül azok felhasználási területétől vagy a piactól. Mit gondol Anders Lampinen, a Scania Trucks építőipari szegmensének igazgatója a Scania büszke történelméről? Biztos alapot jelent ez a további építkezéshez?
„Egyértelműen! A Scania új nemzedéke robusztusság és variálhatóság tekintetében igazán különleges” – mondja. „Ezt csak fokozza, hogy hozzáférünk 250 ezer hálózatba kapcsolt járműből származó üzemeltetési adathoz, valamint olyan szolgáltatásokat kínálunk, mint a távoli diagnosztika és a Scania Karbantartás Rugalmas Ütemtervekkel. Ezért egyértelműen és meggyőződéssel állíthatom, hogy segíthetünk ügyfeleinknek növelni a nyereségüket.”