A vadonatúj Mazda CX-30 (Részletes és alapos ismertető)

Menetdinamika

A Mazda minden új modelljének fejlesztésekor a Jinba Ittai (azaz amikor a járművet testünk meghosszabbításának érezzük, és tudatos gondolkodás nélkül is pontosan tudjuk irányítani) tökéletesítésére törekszik. Az új Mazda CX-30 ezzel összhangban még nagyszerűbb, még könnyedebb vezetési élményt kínál.

Ennek megvalósítása érdekében a Mazda bevezette a Skyactiv-járműszerkezetet, egy olyan új generációs, emberközpontú technológiát, amely az ember vele született egyensúlyozási képességét kiaknázva biztosít egyszerre fokozott kényelmet és magával ragadó vezetési élményt.

A legfrissebb Skyactiv motorválaszték tagjai a lenyűgöző menetdinamikát még takarékosabb, még tisztább működéssel kombinálják, míg az i-Activ AWD összkerékhajtási rendszer és a GVC nyomatékvektor-szabályozási rendszer pontosan összehangolt vezérlése nyomán még kellemesebb, még kényelmesebb, még magabiztosabb vezetési élmény vár az ügyfelekre.

Ezen túlmenően az utastér zajszintjét az emberi érzékszervek jellemzőire vonatkozó, alapos kutatásokra épülő, fáradságot nem ismerően fejlesztett zaj- és rezgéscsillapítási megoldások révén tökéletesítettük.

Hajtásláncok

  • Az új Mazda CX-30 hajtáslánc-kínálatában megtalálhatók a legmodernebb Skyactiv Euro 6d-TEMP dízel- és benzinmotorok, köztük a vállalat forradalmian újszerű gyertyavezérelt sűrítéses gyújtás (SPCCI) technológiája.. Az SPCCI speciális égési folyamat alkalmazásával párosítja a benzinmotorok fordulatszám-kedvelő természetét a dízelek kimagasló nyomatékosságával.
  • Az összes Skyactiv benzinmotor megkapja a Mazda új M-Hybrid elektromos rendszerét.
    A kompakt, kiváló hatásfokú mild hibrid rendszer villanymotorja segít a belső égésű motornak; 24 voltos, 600 kJ-os lítium-ion akkumulátorát a kerekek között helyezték el.
  • Az M-Hybrid rendszer nem csupán az új Mazda CX-30 környezeti kompatibilitását, de vezethetőségét is javítja. Elindulás, gyorsítás és megállás során az átmenet finomnak, természetesnek érződik. A belső égésű motor nyomatékát a villanymotor nyomatékával kiváltó hibrid rendszer kevesebb üzemanyagot felhasználva képes a benzinmotoréval azonos gyorsulást elérni. A vezető így a mild hibrid rendszerek minden előnyét élvezheti, anélkül, hogy le kellene mondania a vezetés élményéről.

i-Activ összkerékhajtás (AWD)

  • A Mazda fejlett i-Activ AWD összkerékhajtási rendszere ‘négy kerék függőleges terhelés’ észlelés funkciót kapott, és a GVC rendszerrel teljes összhangban működve szabályozza a nyomatékmegosztást az első és hátsó kerekek között, ezzel minden menethelyzetben javítva a tapadást és erőátvitelt. Emellett számottevően csökkenti a mechanikus veszteségeket, mérsékelve az üzemanyag-fogyasztást.
  • Az újonnan kidolgozott vezérlő rendszert, valamint új súrlódáscsökkentő technológiákat alkalmazó i-Activ AWD rendszer minden helyzetben kifinomult, stabil menetjellemzőket biztosít, míg valós üzemanyag-fogyasztása csaknem ugyanolyan kedvező, mint az elsőkerék-hajtású modelleké.
  • A teljesítményleadó tengely belső gumicsillapítása nagyban mérsékli a hátsókerék-hajtáshoz küldött forgatónyomaték ingadozásait, és ezáltal csökkenti a tényleges üzemanyag-fogyasztást.
  • Az új kialakítású hátsó differenciálmű a szerkezet felső részében tárolja az olajat, mindig és mindenhová csak annyit juttatva belőle, amennyi szükséges. A golyóscsapágyak bevezetésével és a kis viszkozitású kenőanyag alkalmazásával együtt ez a kialakítás tovább csökkenti a mechanikus veszteségeket.
  • Az új beállítások csekély mértékű eltérést jelentenek a teljesítményleadó tengely és a hátsó differenciálmű lassító áttétele között. Ezzel változatlan marad a nyomatékmegosztás reakciója, ugyanakkor pontosabban működhet az összkerékhajtási rendszer vezérlő egysége, miközben jelentősen csökkenek a mechanikus veszteségek.
  • Az i-Activ AWD az útviszonyoktól függetlenül, minden helyzetben fokozott tapadást biztosít, ami finom gyorsítást, lassítást és kanyarodást tesz lehetővé. Az első és hátsó kerekek tapadása közötti egyensúlyt folyamatosan módosítja a rendszer, így gondoskodva a stabil, kiegyensúlyozott vezethetőségről.
  • Ezen túlmenően a Mazda fejlett i-Activ AWD összkerékhajtási rendszere a GVC technológiával összehangolva képes szabályozni az első és hátsó kerekek közötti nyomatékmegosztást, a kormánymozdulatok és a gázpedál-kezelés, illetve az egyes kerekek tapadásának függvényében, így biztosítva a megfelelő biztonsági tartalékokkal rendelkező, pontos járműreakciókat, függetlenül a kialakult menethelyzettől.

G-Vectoring Control Plus (GVC Plus)

  • A GVC rendszer finom, takarékos működésének nyomán megjelent GVC Plus közvetlen perdületi nyomatékszabályozást tesz lehetővé a fékvezérlésen keresztül. 
  • Kanyarodás során a GVC Plus rendszer finoman megfékezi a külső kerekeket, amint a vezető középállásba forgatja vissza a kormányt. Ezzel olyan helyreállító nyomatékot ébreszt, amely segít a járműnek visszatérni az egyenesfutásra, és ezáltal javítja a stabilitást.
  • Így az autó pontosabban képes végrehajtani a vészhelyzeti kikerülő manővereket, és magabiztosabban irányítható a legkülönfélébb forgalmi helyzetekben, a nagysebességű sávváltásoktól kezdve a csúszós útfelületen történő haladásig.

Új generációs szerkezeti technológiák: Skyactiv-járműszerkezet

  • Az ülés szerkezetének különleges kialakítása segít fenntartani a gerincoszlop természetes S-alakú görbületét. Az ülőlap és a háttámla alsó része megtámasztja a medence alsó és felső szakaszát, valamint a combot, így függőlegesen tartja a medencét. Ugyanekkor a háttámla felső része a bordakosár tömegközéppontjánál nyújt megtámasztást. A szerkezet lehetővé teszi, hogy a vezető medencéjének és gerincének ösztönös elmozdításával stabilizálja fejét, és fenntartsa az egyensúlyi állapotot.
  • A karosszéria a Mazda egyenes energiaelvezető szerkezetének és folytonos gyűrűs struktúrájának a továbbfejlesztése. Az előző karosszériánál alkalmazott függőleges és oldalirányú kapcsolatokat az első elemeket a hátsókkal összekötő, új kapcsolódások egészítik ki, többirányú gyűrűs szerkezeteket hozva létre. Ezzel nőtt a vázszerkezet szilárdsága, az energiát késlekedés nélkül adják át egymásnak az elemek, így a lengéscsillapítók és abroncsok maximális hatékonysággal dolgozhatnak. Mivel az útfelület felől érkező energiát precízen programozott pontokon veszi át a karosszéria, elnyeléséről pedig speciális csillapító szerkezet gondoskodik, a zajokat keltő rezgéseket a jármű tömegének növelése nélkül lehetett mérsékelni.
  • A felfüggesztést – elöl MacPherson rugóstagok, hátul csatolt hosszlengőkarok – úgy módosítottuk, hogy a rugózott tömegnek átadott erőket időben elnyújtva csillapítsák. A perselyek belső szerkezeténél alkalmazott új, gömbölyű szerkezet és az új futómű-geometria együttesen az erőhatások késlekedés nélküli átvitelét, illetve lineáris működést tesznek lehetővé.

KImagasló zaj- és rezgéscsillapítás

  • A Mazda felhasználói kutatások eredményeként három olyan hangjellemzőre koncentrált a CX-30 zaj- és rezgéscsillapítási fejlesztése során, amelyek közvetlenül hatást gyakorolnak az utasokra. Ezek a hangerő; a hangmagasság és hangszín változásai az idő függvényében; illetve a hangforrás iránya.
  • A mérnökök korlátozták a zajok keletkezését, és csökkentették azok hangerejét, valamint ezzel párhuzamosan szabályozták a hangok fluktuációját és irányát. Ezen módosítások célja nem egyszerűen a csendesebb utastéri környezet megvalósítása volt, hanem hogy olyan “kiváló minőségű csendet” teremtsenek, ami minden bent ülő számára kellemessé teszi az utazást.
  • A zajok és rezgések csillapításában kulcsfontosságú szerepet játszó szigetelések tökéletesítése érdekében a vadonatúj Mazda CX-30 fedélzetén olyan kettős falú szerkezetet alkalmaztak, amelynél hézag található a padló és az azt borító szőnyeg között. Azáltal, hogy a szőnyeget és a karosszériapanelt két különálló falnak tekintették, majd azokat a szőnyeg rostos anyagának jellemzőihez igazodva alakították ki, azonos tömeg mellett biztosít hatékonyabb zajcsillapítást. Ahol csak lehetett, a szőnyegeken található lyukak számát is csökkentették, ezzel számottevően javítva a hangszigetelés hatását.
  • Az útzaj csillapítására irányuló törekvések sorában egyrészt minimalizálták a zajokat és rezgéseket, másrészt az útfelszín változásából eredő zajokat úgy szabályozták, hogy azokat lineárisan tapasztalják meg az utasok.
  • A tetőkárpit és a padlószőnyegek hatékonyabb hangelnyelő tulajdonságai hatékonyan nyomják el a nagyfrekvenciás zajokat. Az optimalizált függőleges rugózási jellemzőjű abroncsok és a lehetséges támadási pontok megerősítése révén mérsékelhető a nem kívánatos rezgések átterjedése az utastérre. A kívánatos hangok és rezgések késlekedéstől mentes átvitele ugyanakkor megnyugtatóbb, kényelmesebb utazási környezetet teremtenek.