Skip to content

Egyszer már láttam autót

…és ettől már szakértő – is lehetnék

  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Közlekedés
  • Bemutató
  • Motor
  • Technikai sportok
  • Teszt a lelke
  • Toggle search form

A Scania évszázados építőipari történelme

Posted on 2017.09.07.2021.11.09. By AztaCARom

Bizalomra építve vi­lág­szer­te

Több mint egy évszázadra nyúlik vissza a Scania építőipari történelme. A kezdetekben a Scania egy kiváló tesztpályát használhatott éjjel-nappal és közvetlenül a gyár kapui előtt: akkoriban még az összes svéd út burkolatlan, s igen rossz állapotú volt. Valamivel több, mint száz évvel ezelőtt a Scania teljes éves termelése mindössze 200 járművet tett ki, és mindegyiket az ügyfél egyéni igényeinek megfelelően építették. Ma a gyártást egészen más nagyságrendben végzi a gyártó, ám a személyre szabott megoldások és a robusztus, műszakilag fejlett, ám egyszerű megoldások még mindig minden felett állnak a Scania vállalati kultúrájában.
Kevés olyan sokszínű, ám mégis rendkívül specializált alkalmazást találunk, mint az építőipar. A Scania márkának éppen ezért egyaránt meg kell értenie az eltérő szegmenseket, valamint azokat a kihívásokat, amelyekkel az érintett alkalmazás során szembe kell nézni. Mélyen gyökerezik a Scania vállalati kultúrájában a sok különböző ügyfél egyedi igényeinek teljesítése. Ma, amikor az 1910-es évekhez képest ötszázszor nagyobb a gyártási darabszám, akkor előrelátás szükséges a fejlesztési munka során, valamint egy a világ élvonalába tartozó moduláris rendszer, amely megbirkózik a feladattal.

Tesztpálya a gyárkapukon kívül

A svéd úthálózat legnagyobb része egészen az ’50-es évek közepéig burkolatlan maradt. Éppen ezért nem meglepő, hogy a korai időkben értékesített mindegyik Scania-Vabis járművet úgy építették, hogy legyőzze a kihívást jelentő, néha terepjárásnak számító viszonyokat a korabeli svéd utakon. Az ország északi és déli pontja közötti 1 600 kilométeres távolság, valamint az országot keresztül-kasul átszelő számtalan murvás út alapján ne csodálkozzunk, hogy Svédország az útkarbantartásban dolgozó fuvarozócégek számára magát a paradicsomot jelentette. Számos országút járhatatlannak bizonyult tavasszal az olvadáskor. Ha esett az eső, akkor sarassá és csúszóssá váltak, míg száraz körülmények esetén az út pora jelentett kellemetlenséget mind a járművek, mind az utasaik számára. És számtalan útszakaszon kellett kotorni a havat télen.

Otthonok milliók számára

Az 1910-es évektől az 1960-as évekig Svédország egy szegény agrárországból modern, iparosodott jóléti állammá fejlődött. Körülbelül 60 évvel ezelőtt az egész nemzet teljes gőzzel haladt előre, masszív befektetéseket foganatosítottak a lakhatás és az infrastruktúra terén. Ehhez fontos mértékben hozzájárultak a Scania teherautói, hiszen murvát, földet, homokot, betont és mindenféle egyéb anyagot szállítottak több ezernyi építési területre és onnan el.

A Scania-Vabis építőipari járművei – mint például ez az ikonikus DLT75 6×4 az 1958-as évből – alapvető módon hozzájárultak a modern Svédország megszületéséhez az ország számára rekordot jelentő 1960-as években.
Egészen az 1960-as évek végéig a járművek teljes hosszát és legnagyobb tömegét nem szabályozták Svédországban. Az egyetlen tényleges korlátozás azt írta elő, hogy a tengelyterhelés nem haladhatja meg a nyolc tonnát. Ennek eredményeképpen a korabeli svéd járművezetőknek néha több pótkocsiból álló közúti járműszerelvénnyel kellett elboldogulnia. Ezek a hatalmas szerelvények rossz hatással bírtak a többi közlekedőre. Végül azonban ezek a megpróbáltatások eredményt hoztak a svédek számára: 1965 és 1975 között nem kevesebb, mint egymillió új otthon épült.

Modularizálás

Svédországgal együtt fejlődött a Scania is. A Scania már az 1920-as és 1930-as években megalapozta biztos hírnevét erős és tartós járművek gyártójaként. Emellett a Scania hosszú távú kapcsolatot alakított ki olyan kormányzati szervekkel és közintézményekkel, mint a nemzeti vasúttársaság, a posta, a regionális közútkezelők és a közlekedési hatóság, valamint a közösségi közlekedési vállalatok. Ezekkel közösen kidolgozott megoldásokat a közúti szállítmányozást és a szállítmányozási szolgáltatásokat érintő kihívásokra.
Ezek egyik példája a számtalan útépítő és -karbantartó teherautó, amelyek három oldalra billenthető felépítménnyel és aszfaltozó berendezéssel rendelkeztek. Ezeket a Vägstyrelsen szervezettel, azaz az akkori közlekedési hatósággal együttműködésben fejlesztette ki a gyártó. Ennek eredményeképpen a Scania-Vabis szinte monopolhelyzetbe került a svédországi utakat karbantartó teherautók terén.

Nehézfuvarozást végző teherautó a ’70-es években, Angliában. Már akkor is szűk mezsgyén mozgott a potenciális nyereség, a Scania motorjai azonban elegendő erőt biztosítottak a feladat biztos és időben történő végrehajtásához
A személyre szabott megoldások a Scania védjegyévé váltak, akárcsak az a képesség, hogy a már meglévő komponenseket intelligens módon a különböző ügyféligények teljesítésére ötvözzék. Ezt lépésről lépésre fejlesztette és bővítette a márka az 1930-as évektől a Scania mai moduláris rendszeréig. Az első moduláris motorokat 1939-ben mutatta be, az első teljes egészében moduláris teherautó-család 1980-ban debütált.

Kiemelkedő robusztusság

A svéd közutakon és építési területeken gyűjtött tapasztalatok hatalmas előnyt jelentettek a Scania-Vabis számára, amikor a vállalat az 1940-es évek végén az exportpiacokra kilépett. A járművek előnyben voltak a tömeg- és hosszkorlátozásokkal rendelkező országokból származó konkurensekkel szemben. Jól teljesítettek például Dél-Amerikában, ahol 1950 körül kezdték meg az értékesítést.
A Scania által felépített jó hírnév nagy erőt jelentett, emellett a vállalat üzleti sikereket ért el a svéd hatóságok által a hatvanas években bevezetett rendkívül szigorú fülkebiztonsági tesztek jóvoltából. A kemény töréstesztek eredményeképpen a svéd gyártók erős, teljes egészében acélból készült fülkéket építettek – más gyártóknál jóval korábban. Hasonló általános törvényi szabályozás az európai piacokon az 1990-es évekig nem jelent meg.

Az új fülkék fejlesztése kapcsán még ma is fontos része a Scania márka génjeinek a szigorú tesztelés, egy fülkének különböző procedúrák alapján végzett tesztek egész során kell megfelelnie. A fenti illusztráció egy 1968-as töréstesztet mutat be.

Ikonikus teherautók

A második világháború alatt a Scania a gyártókapacitásának nagy részét a svéd védelmi erők kiszolgálására alakította át, ám emellett az új vezetőség a cég teljes üzemelését és termékpalettáját is felülvizsgálta. Ennek eredményeképpen a háború utáni időszakba modern kínálattal és felújított gyártóegységekkel lépett be. Az elismert Drabant és a Regent típusok, az 1950-es évek vezető teherautói, egyszerre sugároztak erőt és kitartást.

Ez a Scania-Vabis Drabant L51 tipikus képviselője az ötvenes évek Scania teherautóinak. Nem teljesen egyértelmű, hogy a fotón látható terhelés legális-e vagy sem…
Utódja az 1958-ban bemutatott ikonikus L75 típus. Letisztult, lendületes vonalait Björn Karlström ipari formatervező, műszaki rajzoló és újságíró alkotta meg. A számos különböző kivitelben (L/LS/LT75/LT76/110/111) elérhető típus végre felhelyezte a Scania-Vabis márkát a teherautó-gyártás világtérképére. Ám nem csupán az újdonság megjelenése varázsolta el a világot. A járművezetők értékelték a könnyed és pontos kormányrásegítést, a jó kilátást, valamint a megemelt vezetői pozíciót, amelyről jól átláttak a „csőrös” motorháztető felett.

Globális építőipari megoldások

Igen szép mennyiségben exportált a gyártó olyan távoli tájakra is, mint Afrika, a Közel-Kelet és Délkelet-Ázsia, ezeket szemlélteti egy iraki autóbusz- és teherautó-összeszerelő üzem, valamint Kínát célzó segélyprojektek egész sora. Az L modell jelentette a háború utáni időszakban született első komplett Scania-Vabis járművek alapját, egy 4×2 DL75 és egy DLT75 teherautót billencs felépítménnyel együtt szállított le a nyugatnémet Meiller cég. A svéd billenőplatóval vagy rönkszállító felépítménnyel ellátott komplett járművek számos kínai egyezségnek is részét képezték a hatvanas évek második felében. Manapság egyre inkább általános, hogy az ügyfelek a Scania márkától komplett megoldásokat kérnek, amelyek mindent tartalmaznak a felépítménytől a szolgáltatásokig, így a karbantartást és a finanszírozást is.

Brazília végtelen cukornádültetvényein az aratás kemény kihívást jelent, még a képen látható, a nyolcvanas évek elején lencsevégre kapott Scania T112ET számára is. Ezeknek a robusztus teherautóknak gyakran nagy távolságokat kell megtenniük, főként nehéz körülmények között, rosszul karbantartott murvás utakon és saras csapásokon.
Az 1968-as évtől a Scania már a motor fölött elhelyezett fülkéjű (forward-control) teherautókat is kínált, amelyek a mechanikus komponenseiken osztozkodtak a csőrős testvéreikkel. Elsősorban olyan piacokon árulták ezeket, ahol a hosszkorlátozások szükségessé tették ezt a megoldást, s azon ügyfeleknek értékesítették, akik előnyben részesítették azon fülkéket, amelyekben a vezető a motor fölött ül. Mindezt 1980-ban felváltotta a teljes mértékben moduláris GPRT-család (2-es széria), és a nemzetközi sikerek folytatódtak. Az akkora teljesen egészében kifejlesztett moduláris rendszer és a három különböző felhasználási kategóriában kínált alváz biztosította, hogy egyre több és több alkalmazáshoz a megfelelő kialakítást specifikálhassák. Így minden egyes teherautót a várható egyedi kihívásokhoz szabhattak.

Kedvelt erő

Már az első, az 1920-as években napvilágot látott nagy teljesítményű erőforrásoktól kezdve nagyra értékelik és tisztelik a Scania(-Vabis) hajtásláncait mind a járművezetők, mind az üzemeltetők. Az első dízelmotort 1936-ban mutatta be a márka, amelyet moduláris négy-, hat- vagy nyolchengeres, dízel- és benzinmotorok követtek. Az L75-sorozattal 1958-ban bevezetett legendás 10 és 11 literes motorok a Scania nagy teljesítményű igáslovai maradtak az évszázad végéig. E motorokat teljesítmény tekintetében túlszárnyalta 1969-ben a 350 lóerős, 14 literes V8-as, amely egyből nagy vihart kavart világszerte. Az iparág mércéjévé vált mind erő, mind hatékonyság tekintetében – egészen 16 literes utódja 2000-es trónra lépéséig.
Fejlett terepjáró teherautók egész sorát fejlesztette ki a Scania 1965 és 1975 között egy nagyszabású honvédelmi megrendelés keretében. A Scania a fejlesztés élvonalába lépett, olyan területeken dolgozott ki új technikákat, mint az alváz és a futómű alkatrészei, valamint az összkerékhajtás, a kerékagyáttétel és az automatikus váltók – e tanulságokat több évtizeden keresztül kamatoztatta a gyártó. Összesen körülbelül 3400 darab 4×4 és 6×6 hajtásképletű járművet építettek a hadsereg számára.

Két SBAT 111 6×6 típusú teherautó „angyalbőrben” tör előre a nehéz körülmények között valahol mélyen a svéd erdőségben az 1980-as években.
Ám a „különleges” néha nem eléggé egyedi némely ügyfél számára. Amennyiben olyan igények merülnek fel, amelyekre nem lehet választ találni a Scania moduláris rendszerének több milliónyi lehetséges kombinációjával, akkor a Laxå Special Vehicles, a Scania különleges járműveket építő saját részlege segíthet. A Laxå már az 1970-es évek óta fejleszt és gyárt Scania alvázra épülő egyedi járműveket. A vállalat számos különböző feladatot vállal el, az egyedi felépítményektől a különleges nehézvontatókon át egészen a különböző alvázmódosításokig. Portfóliójukban megtalálható a többtengelyes konfigurációra épített betonszivattyú vagy éppen a nehéz bányabillencsek.
Anders Lampinen, a Scania Trucks építőipari szegmensének igazgatója várja már a Scania új tehergépkocsi-családjának építőipari feladatokra szánt változatainak bemutatását. Hiszi, hogy a Scania sok évtizedes tapasztalata továbbra is előnyt jelent majd az építőipari ügyfelek számára.

Tovább élő örökség

Egyértelmű, hogy a Scania márkát hosszú, mély – és ma is igencsak élő – kapcsolat fűzi a különböző építőipari járművekhez, függetlenül azok felhasználási területétől vagy a piactól. Mit gondol Anders Lampinen, a Scania Trucks építőipari szegmensének igazgatója a Scania büszke történelméről? Biztos alapot jelent ez a további építkezéshez?
„Egyértelműen! A Scania új nemzedéke robusztusság és variálhatóság tekintetében igazán különleges” – mondja. „Ezt csak fokozza, hogy hozzáférünk 250 ezer hálózatba kapcsolt járműből származó üzemeltetési adathoz, valamint olyan szolgáltatásokat kínálunk, mint a távoli diagnosztika és a Scania Karbantartás Rugalmas Ütemtervekkel. Ezért egyértelműen és meggyőződéssel állíthatom, hogy segíthetünk ügyfeleinknek növelni a nyereségüket.”

Bemutató, Ctrl+C - Ctrl+V, Hírek Tags:bemutató, építőipar, G, kamion, munkagép, P, premier, R, Scania, Scania G, Scania Opticruise, Scania P, Scania R, Scania XT, teherautó, vontató, XT

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Életmentő világújdonságok a vadonatúj Lexus LS fedélzetén
Next Post: A vadonatúj Ford Fiesta maximális, 5 csillagos biztonsági besorolást kapott

Kapcsolódó cikkek

  • Gyors ütemben halad a járműbeszerzés a Volánnál Hírek
  • A hétvégén újra NASCAR Whelen Euro Series Ctrl+C - Ctrl+V
  • Megkezdődik az új C-osztály gyártása Ctrl+C - Ctrl+V
  • A 250 ezredik DAF MultiSupport javítási és karbantartási szerződés Ctrl+C - Ctrl+V
  • Számos modellsorozatát frissíti 2022 nyarán a BMW (5.) Bemutató
  • Pótlóbuszok járnak egy szakaszon a H5-ös HÉV vonalán két hétvégén Hírek

Keresés

@bertapress
https://www.tiktok.com/@tesztalelkemindennek
2023. szeptember
hKscpsv
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 
« aug    
Impresszum
Tulajdonos: Berta István

A honlap tartalmáért a szerkesztőbizottság felelős!

Rendszergazda: Varga Zsolt

e-mail:
bertanyuuz@gmail.com

A honlap a Mi az a blogger lapcsoport tagja.
#azélet1
A Börzsöny Speciális Mentők Egyesület támogatót keres
  • Több tucat előadással várja az érdeklődőket a Nyíregyházi Egyetem
  • Számviteli szabadulószoba és jövőkutatás is lesz a Corvinuson a Kutatók éjszakáján
  • Már 10 mozifilmre költöttek 1 milliárdnál többet a magyar nézők
  • Ismét kereskedelmi nívódíjat nyert a PENNY!
  • Mi a csoda? Egész napos élménykavalkáddal vár a Múzeumkertben az ingyenes PONT Fesztivál
  • Van képünk hozzá (23.09.28.) –  Mullen GT 925
  • Van képünk hozzá (23.09.27.) –  Honda Accord Japan
  • Van képünk hozzá (23.09.26.) –  Morgan Super 3
  • Hamarosan a Tesla is Magyarországon gyártja/újrahasznosítja az akkumulátorait? Elon Muskkal találkozott Novák Katalin Texasban
  • Van képünk hozzá (23.09.25.) –  Nikola Tre
  • Éles teszt! Megnyerte első versenyét az új Toyota GR Yaris Rally2
  • Banktudós egyetemisták kerestetnek a teszten
  • A Lego tovább tesztel, de jelenleg lemondott az újrahasznosított műanyagból készített építőkockák gyártásáról
  • Tesztkörúton szereplő, digitális automata központi ütközővel felszerelt vonatot mutatott be a Rail Cargo Hungaria Zrt.
  • 5G-re épülő autóipari megoldások tesztelésére állított fel projektcsapatot a Bosch és a Vodafone
  • Érik a magyar körte, október végéig szüretelik
  • Ünnepeljük együtt a világ egyik legnépszerűbb italát!
  • Bárányba borul szeptember utolsó hétvégéje
  • Mi kerüljön az iskolai kulcsba?
  • Harminc különböző ízű és formájú kürtőskalácsot lehet megkóstolni az Állatkertben
  • Anita és Sanyi a csoDálatoS DS 9 E-Tense modellel is megismerkedett
  • Begurulva a tik-tokon is!
  • Kivételes Land Cruiser 2024 First Edition podcast
  • Exkluzív Toyota Land Cruiser 2024 podcast
  • A születése óta vak Karvai Sándor megszelidítette az Acer ES 5 elektromos rollert
  • Egy kevéske “alap” Sandero
  • Nincs megállás! A tik-tokon is elindultunk!
  • 2024-es Toyota Land Cruiser First Edition podcast
  • Toyota Land Cruiser 2024 podcast
  • A plug-in Priusszal is ismerkedtünkToyota Prius
  • A 2024-es Honda NT1100 váza és futóműve Bemutató
  • A vadonatúj WR450F Bemutató
  • A 2024-es Honda NT1100 stílusa és felszereltsége Bemutató
  • A 2024-es Honda NT1100 Bemutató
  • A Honda koncepciókínálata a japán mobilitási kiállításra sportkocsit és városi elektromos autókat tartalmaz Bemutató
  • Európa legnépszerűbb túramotorja, az NT1100, két feltűnő új fényezést kap jövőre Bemutató
  • V-Strom 800DE – „Jött, látott és győzött!” Ctrl+C - Ctrl+V
  • A Portugáliában épített Dax Furiosa nyerte a 2023-as Honda Customs versenyt Ctrl+C - Ctrl+V

In memoriam Zsiska Ferenc

Youtube

NMHH

Mti hírfelhasználó

Copyright © 2023 Egyszer már láttam autót.

Powered by PressBook News WordPress theme

We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept”, you consent to the use of ALL the cookies.
Cookie settingsACCEPT
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT