A Scania évszázados építőipari történelme

Bizalomra építve vi­lág­szer­te

Több mint egy évszázadra nyúlik vissza a Scania építőipari történelme. A kezdetekben a Scania egy kiváló tesztpályát használhatott éjjel-nappal és közvetlenül a gyár kapui előtt: akkoriban még az összes svéd út burkolatlan, s igen rossz állapotú volt. Valamivel több, mint száz évvel ezelőtt a Scania teljes éves termelése mindössze 200 járművet tett ki, és mindegyiket az ügyfél egyéni igényeinek megfelelően építették. Ma a gyártást egészen más nagyságrendben végzi a gyártó, ám a személyre szabott megoldások és a robusztus, műszakilag fejlett, ám egyszerű megoldások még mindig minden felett állnak a Scania vállalati kultúrájában.
Kevés olyan sokszínű, ám mégis rendkívül specializált alkalmazást találunk, mint az építőipar. A Scania márkának éppen ezért egyaránt meg kell értenie az eltérő szegmenseket, valamint azokat a kihívásokat, amelyekkel az érintett alkalmazás során szembe kell nézni. Mélyen gyökerezik a Scania vállalati kultúrájában a sok különböző ügyfél egyedi igényeinek teljesítése. Ma, amikor az 1910-es évekhez képest ötszázszor nagyobb a gyártási darabszám, akkor előrelátás szükséges a fejlesztési munka során, valamint egy a világ élvonalába tartozó moduláris rendszer, amely megbirkózik a feladattal.

Tesztpálya a gyárkapukon kívül

A svéd úthálózat legnagyobb része egészen az ’50-es évek közepéig burkolatlan maradt. Éppen ezért nem meglepő, hogy a korai időkben értékesített mindegyik Scania-Vabis járművet úgy építették, hogy legyőzze a kihívást jelentő, néha terepjárásnak számító viszonyokat a korabeli svéd utakon. Az ország északi és déli pontja közötti 1 600 kilométeres távolság, valamint az országot keresztül-kasul átszelő számtalan murvás út alapján ne csodálkozzunk, hogy Svédország az útkarbantartásban dolgozó fuvarozócégek számára magát a paradicsomot jelentette. Számos országút járhatatlannak bizonyult tavasszal az olvadáskor. Ha esett az eső, akkor sarassá és csúszóssá váltak, míg száraz körülmények esetén az út pora jelentett kellemetlenséget mind a járművek, mind az utasaik számára. És számtalan útszakaszon kellett kotorni a havat télen.

Otthonok milliók számára

Az 1910-es évektől az 1960-as évekig Svédország egy szegény agrárországból modern, iparosodott jóléti állammá fejlődött. Körülbelül 60 évvel ezelőtt az egész nemzet teljes gőzzel haladt előre, masszív befektetéseket foganatosítottak a lakhatás és az infrastruktúra terén. Ehhez fontos mértékben hozzájárultak a Scania teherautói, hiszen murvát, földet, homokot, betont és mindenféle egyéb anyagot szállítottak több ezernyi építési területre és onnan el.

A Scania-Vabis építőipari járművei – mint például ez az ikonikus DLT75 6×4 az 1958-as évből – alapvető módon hozzájárultak a modern Svédország megszületéséhez az ország számára rekordot jelentő 1960-as években.
Egészen az 1960-as évek végéig a járművek teljes hosszát és legnagyobb tömegét nem szabályozták Svédországban. Az egyetlen tényleges korlátozás azt írta elő, hogy a tengelyterhelés nem haladhatja meg a nyolc tonnát. Ennek eredményeképpen a korabeli svéd járművezetőknek néha több pótkocsiból álló közúti járműszerelvénnyel kellett elboldogulnia. Ezek a hatalmas szerelvények rossz hatással bírtak a többi közlekedőre. Végül azonban ezek a megpróbáltatások eredményt hoztak a svédek számára: 1965 és 1975 között nem kevesebb, mint egymillió új otthon épült.

Modularizálás

Svédországgal együtt fejlődött a Scania is. A Scania már az 1920-as és 1930-as években megalapozta biztos hírnevét erős és tartós járművek gyártójaként. Emellett a Scania hosszú távú kapcsolatot alakított ki olyan kormányzati szervekkel és közintézményekkel, mint a nemzeti vasúttársaság, a posta, a regionális közútkezelők és a közlekedési hatóság, valamint a közösségi közlekedési vállalatok. Ezekkel közösen kidolgozott megoldásokat a közúti szállítmányozást és a szállítmányozási szolgáltatásokat érintő kihívásokra.
Ezek egyik példája a számtalan útépítő és -karbantartó teherautó, amelyek három oldalra billenthető felépítménnyel és aszfaltozó berendezéssel rendelkeztek. Ezeket a Vägstyrelsen szervezettel, azaz az akkori közlekedési hatósággal együttműködésben fejlesztette ki a gyártó. Ennek eredményeképpen a Scania-Vabis szinte monopolhelyzetbe került a svédországi utakat karbantartó teherautók terén.

Nehézfuvarozást végző teherautó a ’70-es években, Angliában. Már akkor is szűk mezsgyén mozgott a potenciális nyereség, a Scania motorjai azonban elegendő erőt biztosítottak a feladat biztos és időben történő végrehajtásához
A személyre szabott megoldások a Scania védjegyévé váltak, akárcsak az a képesség, hogy a már meglévő komponenseket intelligens módon a különböző ügyféligények teljesítésére ötvözzék. Ezt lépésről lépésre fejlesztette és bővítette a márka az 1930-as évektől a Scania mai moduláris rendszeréig. Az első moduláris motorokat 1939-ben mutatta be, az első teljes egészében moduláris teherautó-család 1980-ban debütált.

Kiemelkedő robusztusság

A svéd közutakon és építési területeken gyűjtött tapasztalatok hatalmas előnyt jelentettek a Scania-Vabis számára, amikor a vállalat az 1940-es évek végén az exportpiacokra kilépett. A járművek előnyben voltak a tömeg- és hosszkorlátozásokkal rendelkező országokból származó konkurensekkel szemben. Jól teljesítettek például Dél-Amerikában, ahol 1950 körül kezdték meg az értékesítést.
A Scania által felépített jó hírnév nagy erőt jelentett, emellett a vállalat üzleti sikereket ért el a svéd hatóságok által a hatvanas években bevezetett rendkívül szigorú fülkebiztonsági tesztek jóvoltából. A kemény töréstesztek eredményeképpen a svéd gyártók erős, teljes egészében acélból készült fülkéket építettek – más gyártóknál jóval korábban. Hasonló általános törvényi szabályozás az európai piacokon az 1990-es évekig nem jelent meg.

Az új fülkék fejlesztése kapcsán még ma is fontos része a Scania márka génjeinek a szigorú tesztelés, egy fülkének különböző procedúrák alapján végzett tesztek egész során kell megfelelnie. A fenti illusztráció egy 1968-as töréstesztet mutat be.

Ikonikus teherautók

A második világháború alatt a Scania a gyártókapacitásának nagy részét a svéd védelmi erők kiszolgálására alakította át, ám emellett az új vezetőség a cég teljes üzemelését és termékpalettáját is felülvizsgálta. Ennek eredményeképpen a háború utáni időszakba modern kínálattal és felújított gyártóegységekkel lépett be. Az elismert Drabant és a Regent típusok, az 1950-es évek vezető teherautói, egyszerre sugároztak erőt és kitartást.

Ez a Scania-Vabis Drabant L51 tipikus képviselője az ötvenes évek Scania teherautóinak. Nem teljesen egyértelmű, hogy a fotón látható terhelés legális-e vagy sem…
Utódja az 1958-ban bemutatott ikonikus L75 típus. Letisztult, lendületes vonalait Björn Karlström ipari formatervező, műszaki rajzoló és újságíró alkotta meg. A számos különböző kivitelben (L/LS/LT75/LT76/110/111) elérhető típus végre felhelyezte a Scania-Vabis márkát a teherautó-gyártás világtérképére. Ám nem csupán az újdonság megjelenése varázsolta el a világot. A járművezetők értékelték a könnyed és pontos kormányrásegítést, a jó kilátást, valamint a megemelt vezetői pozíciót, amelyről jól átláttak a „csőrös” motorháztető felett.

Globális építőipari megoldások

Igen szép mennyiségben exportált a gyártó olyan távoli tájakra is, mint Afrika, a Közel-Kelet és Délkelet-Ázsia, ezeket szemlélteti egy iraki autóbusz- és teherautó-összeszerelő üzem, valamint Kínát célzó segélyprojektek egész sora. Az L modell jelentette a háború utáni időszakban született első komplett Scania-Vabis járművek alapját, egy 4×2 DL75 és egy DLT75 teherautót billencs felépítménnyel együtt szállított le a nyugatnémet Meiller cég. A svéd billenőplatóval vagy rönkszállító felépítménnyel ellátott komplett járművek számos kínai egyezségnek is részét képezték a hatvanas évek második felében. Manapság egyre inkább általános, hogy az ügyfelek a Scania márkától komplett megoldásokat kérnek, amelyek mindent tartalmaznak a felépítménytől a szolgáltatásokig, így a karbantartást és a finanszírozást is.

Brazília végtelen cukornádültetvényein az aratás kemény kihívást jelent, még a képen látható, a nyolcvanas évek elején lencsevégre kapott Scania T112ET számára is. Ezeknek a robusztus teherautóknak gyakran nagy távolságokat kell megtenniük, főként nehéz körülmények között, rosszul karbantartott murvás utakon és saras csapásokon.
Az 1968-as évtől a Scania már a motor fölött elhelyezett fülkéjű (forward-control) teherautókat is kínált, amelyek a mechanikus komponenseiken osztozkodtak a csőrős testvéreikkel. Elsősorban olyan piacokon árulták ezeket, ahol a hosszkorlátozások szükségessé tették ezt a megoldást, s azon ügyfeleknek értékesítették, akik előnyben részesítették azon fülkéket, amelyekben a vezető a motor fölött ül. Mindezt 1980-ban felváltotta a teljes mértékben moduláris GPRT-család (2-es széria), és a nemzetközi sikerek folytatódtak. Az akkora teljesen egészében kifejlesztett moduláris rendszer és a három különböző felhasználási kategóriában kínált alváz biztosította, hogy egyre több és több alkalmazáshoz a megfelelő kialakítást specifikálhassák. Így minden egyes teherautót a várható egyedi kihívásokhoz szabhattak.

Kedvelt erő

Már az első, az 1920-as években napvilágot látott nagy teljesítményű erőforrásoktól kezdve nagyra értékelik és tisztelik a Scania(-Vabis) hajtásláncait mind a járművezetők, mind az üzemeltetők. Az első dízelmotort 1936-ban mutatta be a márka, amelyet moduláris négy-, hat- vagy nyolchengeres, dízel- és benzinmotorok követtek. Az L75-sorozattal 1958-ban bevezetett legendás 10 és 11 literes motorok a Scania nagy teljesítményű igáslovai maradtak az évszázad végéig. E motorokat teljesítmény tekintetében túlszárnyalta 1969-ben a 350 lóerős, 14 literes V8-as, amely egyből nagy vihart kavart világszerte. Az iparág mércéjévé vált mind erő, mind hatékonyság tekintetében – egészen 16 literes utódja 2000-es trónra lépéséig.
Fejlett terepjáró teherautók egész sorát fejlesztette ki a Scania 1965 és 1975 között egy nagyszabású honvédelmi megrendelés keretében. A Scania a fejlesztés élvonalába lépett, olyan területeken dolgozott ki új technikákat, mint az alváz és a futómű alkatrészei, valamint az összkerékhajtás, a kerékagyáttétel és az automatikus váltók – e tanulságokat több évtizeden keresztül kamatoztatta a gyártó. Összesen körülbelül 3400 darab 4×4 és 6×6 hajtásképletű járművet építettek a hadsereg számára.

Két SBAT 111 6×6 típusú teherautó „angyalbőrben” tör előre a nehéz körülmények között valahol mélyen a svéd erdőségben az 1980-as években.
Ám a „különleges” néha nem eléggé egyedi némely ügyfél számára. Amennyiben olyan igények merülnek fel, amelyekre nem lehet választ találni a Scania moduláris rendszerének több milliónyi lehetséges kombinációjával, akkor a Laxå Special Vehicles, a Scania különleges járműveket építő saját részlege segíthet. A Laxå már az 1970-es évek óta fejleszt és gyárt Scania alvázra épülő egyedi járműveket. A vállalat számos különböző feladatot vállal el, az egyedi felépítményektől a különleges nehézvontatókon át egészen a különböző alvázmódosításokig. Portfóliójukban megtalálható a többtengelyes konfigurációra épített betonszivattyú vagy éppen a nehéz bányabillencsek.
Anders Lampinen, a Scania Trucks építőipari szegmensének igazgatója várja már a Scania új tehergépkocsi-családjának építőipari feladatokra szánt változatainak bemutatását. Hiszi, hogy a Scania sok évtizedes tapasztalata továbbra is előnyt jelent majd az építőipari ügyfelek számára.

Tovább élő örökség

Egyértelmű, hogy a Scania márkát hosszú, mély – és ma is igencsak élő – kapcsolat fűzi a különböző építőipari járművekhez, függetlenül azok felhasználási területétől vagy a piactól. Mit gondol Anders Lampinen, a Scania Trucks építőipari szegmensének igazgatója a Scania büszke történelméről? Biztos alapot jelent ez a további építkezéshez?
Egyértelműen! A Scania új nemzedéke robusztusság és variálhatóság tekintetében igazán különleges” – mondja. „Ezt csak fokozza, hogy hozzáférünk 250 ezer hálózatba kapcsolt járműből származó üzemeltetési adathoz, valamint olyan szolgáltatásokat kínálunk, mint a távoli diagnosztika és a Scania Karbantartás Rugalmas Ütemtervekkel. Ezért egyértelműen és meggyőződéssel állíthatom, hogy segíthetünk ügyfeleinknek növelni a nyereségüket.”